Helinet vliegt waarschijnlijk niet

14 april 2010

Helinet vliegt waarschijnlijk niet

Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het bedrijf Helinet commerciële helikoptervluchten gaat uitvoeren vanaf de Schaardijk in de wijk de Esch. Vanaf 2013 moeten alle helikopters namelijk gestationeerd zijn aan een nieuw te bouwen helihaven. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Het is goed dat de bewoners samen met de SP de plannen voor de helihaven in een woonwijk hebben vertraagd. Nu komt van uitstel wellicht afstel.”

helikopterAl een paar jaar heeft het bedrijf Helinet plannen om een commerciële lijndienst met helikoptervluchten te voeren vanaf een ponton aan de Maas bij de Schaardijk. Dit tot groot ongenoegen van de bewoners van de aangrenzende wijken De Esch en Prins Alexander. Het platform 'Heliniet', waar ook de SP deel van uitmaakte, protesteerde langere tijd bij de deelgemeente Kralingen Crooswijk en bij de gemeenteraad om deze vorm van krijtstreepvervoer niet toe te laten. Resultaat is dat het helikopterplatform er veel later komt dan gepland en dat de eerste vluchten pas zouden plaatsvinden vanaf 2011. De Kleijn: “Dat uitstel is al mooi nieuws, want zo is de bewoners al een boel herrie en verontreiniging bespaard.”

Helinet wil de komende jaren een lijndienst aan helikoptervluchten door Nederland en België opzetten. Op de route Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Brussel zijn alleen de heliplatforms van Amsterdam en Brussel pas klaar. Landingsplaatsen in Rotterdam en Den Haag zijn onontbeerlijk om de lijndienst rendabel te krijgen.

Vanaf 2013 moeten alle helikoptervluchten – van hulpdiensten, maar ook de commerciële vluchten – plaatsvinden vanaf een nieuw te bouwen helihaven. Als locatie wordt hiervoor de Seattleweg genoemd. Wethouder Bolsius houdt eraan vast dat ook de vluchten van Helinet tegen die tijd vanaf die plaats moeten worden gevlogen. De Kleijn: “Ik neem aan dat Helinet eieren voor z'n geld kiest en helemaal niet gaat investeren in een tijdelijke helihaven op een gebrekkige lijn.”

De SP bekijkt de nieuwe locatie ook zeer kritisch, omdat het nabijgelegen Pernis hinder kan ondervinden van de helikopterbewegingen. Helikopters van hulpdiensten hebben uiteraard wel ergens ruimte nodig om te landen, “maar,” zo meent De Kleijn, “daar hoeft geen extra herrie bovenop voor de bewoners omdat een paar rijken over de files heen willen vliegen. Zij pakken maar gewoon de trein.”

SP in Rotterdam tegen helikopterherrie