SP steunt cultuurplan 2009-2012

21 november 2008

SP steunt cultuurplan 2009-2012

Het had natuurlijk toch nog mooier gekund. Voor slechts 1,5 procent extra hadden de laatste knelpunten uit de begroting voor de culturele sector voor de komende vier jaar gehaald kunnen worden. Toch is de SP blij dat het budget met 10 miljoen verhoogd is tot 88 miljoen euro, want de kosten zijn sinds 2005 natuurlijk fors gestegen en de ambities ook.

SP-fractievoorzitter Theo CoskunHet cultuurplan regelt de gelden voor zeer uiteenlopende instellingen van groot tot klein, van amateurs tot professionals. Museum Boijmans valt eronder, net als de Schouwburg en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Maar ook kleine organisaties als de Poppenspelers en Kunst in de Klas vinden een plekje onder de zon van het cultuurplan. In totaal dienden 140 organisaties een aanvraag in. Wat de SP betreft was er naast zorg voor ons cultureel erfgoed nog duidelijker gekozen voor laagdrempelige community art als het Wijktheater, Villa Zebra of Powerboat. Vorige week bij de begroting dienden we daarom een motie in om ons culturele verlanglijstje compleet te maken.

Het heeft niet mogen baten. Gisteren nam de gemeenteraad het voorstel van wethouder Grashoff haast ongewijzigd over. Dat is vooral heel erg vervelend voor Hal4 dat nu met lege handen staat. Alleen de 80.000 euro huur aan het OBR is veilig gesteld, maar er is zelfs geen geld voor een pandbeheerder om de deur open of het licht uit te doen. En dus ook geen geld om de energierekening te betalen om over programmering maar te zwijgen. Eigenlijk schandalig hoe de coalitiepartijen PvdA, VVD, CDA en GroenLinks deze culturele voorziening in de kou laten staan.

De andere organisaties kunnen nu wel aan de slag. Met steun van de gemeente, maar nog altijd vooral met veel bloed, zweet en tranen van de cultuurmakers zelf, want een echte vetpot zal het in 2009 niet worden, al is de SP blij dat de echt magere jaren nu voorbij zijn.

De komende tijd gaat de SP het debat met de wethouder aan over de fors gestegen vaste lasten voor de cultuurinstellingen. Want met de hand van de dKC (dienst Kunst en Cultuur) lijkt het college van B&W nu gul, maar met de hand van het OBR pakt datzelfde college veel extra middelen weer af door hoge kosten, zoals de huur, te berekenen.

De SP steunde gisteren ook een motie van de ChristenUnie/SGP voor meer inbreng van gewone Rotterdammers op de beoordeling door de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. Deze beoordeling bepaalt voor een groot deel de bedragen die de diverse instellingen krijgen. En ook bij de verdeling van het geld voor participatie, educatie en internationalisering, zal de SP er op aandringen dat vooral nieuwe initiatieven van zeer diverse Rotterdammers een kans krijgen om tot bloei te komen.

Het culturele verlanglijstje van de SP (12-11-2008)