11 miljoen pepernoten en ons culturele verlanglijstje

12 november 2008

11 miljoen pepernoten en ons culturele verlanglijstje

De gemeenteraad van Rotterdam besloot vorige week met 22 tegen 21 stemmen de Maassilo voor de tweede keer te kopen om te gebruiken als Urban Podium. Kosten: 11 miljoen. De SP investeert liever in de bestaande culturele instellingen in Rotterdam en doet daarvoor een voorstel bij de behandeling van de begroting en het cultuurplan.

Er is erg weinig draagvlak voor het Urban Podium. De hele popsector is er op tegen. Het nieuwe poppodium Watt dreigt zelfs de deuren te sluiten, omdat ze bang zijn weggeconcurreerd te worden. Ook cultureel podium LP2 (Las Palmas) op de Kop van Zuid en de skatehal Skateland in Feijenoord, zijn bang dat ze hun activiteiten kwijt raken door de plannen voor de Maassilo.
SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: ‘De SP wil best een urban home base, een plek waar jongeren en de muziekstroming zich kunnen ontwikkelen. Maar dat kan voor veel minder geld op een andere locatie, onder De Hofbogen bijvoorbeeld. Start klein en groei uit!’

Daarnaast moet er vooral worden geïnvesteerd in de culturele infrastructuur die er al is. Tijdens de begrotingsbehandeling dient de SP daarom een verlanglijstje in om het budget voor het Cultuurplan 2009-2012 met 1,5 miljoen euro per jaar te verhogen.
De SP wil extra geld voor Hal-4, de Kunsthal, de Internationale Keuze van de Schouwburg, Galerie Herenplaats, het Intorno-ensemble, John 106, Kunst in de Klas, Numusic Network, Powerboat, het RCTh, het Instituut Hellendaal, Sahne, El Hizrja, Theaterstraat, Villa Zebra en een flexibel budget voor knelpunten en culturele broedplaatsen.

22-21: Pyrrhusoverwinning voor Grashoff (Weblog Theo Cornelissen, 07-11-2008)
Wordt de culturele sector serieus genomen? (17-10-2008)