h

Wordt de culturele sector serieus genomen?

17 oktober 2008

Wordt de culturele sector serieus genomen?

Amateuristische politici beslissen, of juist niet, over de professionals van de Rotterdamse culturele sector. Zo leek het afgelopen woensdag tijdens de vergadering van de commissie cultuur (commissie JOC, 'What's in a name?'). De zaal was helemaal gevuld met een ruim aanbod aan kunstenaars, artiesten en creatievelingen uit de culturele sector: dit keer waren zij het publiek. Het cultuurplan van 2009 werd behandeld - erop of eronder voor velen van hen. De professionals aanschouwden een drama van een amateurtoneelstuk. Door een foute timing waren er veel te weinig commissieleden aanwezig en wilde men de vergadering niet door laten gaan.

Alleen de SP en D66 wilden het publiek en de toegestroomde pers niet tekort doen en het spektakel door laten gaan: 'The show must go on'. De andere aanwezige partijen, de PvdA en Groenlinks, hadden helaas geen zin, geen inspiratie. De souffleurs waren er niet en de regisseur van toneelgroep PvdA kon ook niets influisteren, maar ja, die heeft de laatste tijd ook niet al te beste recensies gehad: zie het koningsdrama 'Kaya'. De vergadering werd opgeschort. Over twee weken een paar uur voor de begrotingsbehandeling in de cultuurcommissie doen we 'even' het cultuurplan erbij, aldus de voorzitter.

Maar gelukkig: na wat gekibbel in de coulissen konden enkelen toch inspreken, waaronder Dick Pakkert van Poppodium WATT. Het kwam volgens Dick hier op neer: 'Als wordt besloten dat het urbanpodium in de Maassilo er komt, sluit WATT per 1 januari de deuren.' En groot gelijk heeft 'ie. 50 Procent van de programmering van WATT bestaat al uit 'urban'. Vorig jaar is door de gemeenteraad besloten dat er een kwartiermaker zou komen om te onderzoeken of twee podia van dit formaat naast elkaar kunnen bestaan. Dat is nooit gedaan. Toenmalig wethouder Kaya heeft dit jaar wel halfslachtig toegezegd dat WATT voor de aankomende vier jaar hét podium van Rotterdam wordt, om te beginnen voor het Jongerenjaar van 2009. En nu toch 9 miljoen euro voor de Maassilo, die voor de tweede keer door de gemeente wordt gekocht?

Ook HAL4 maakte nog van het inspraakrecht gebruik. HAL4 - over urban gesproken - is een voorbeeld voor heel Nederland en andere gemeenten komen vaak kijken hoe zij het doen. HAL4 heeft alles, HAL4 is dans, zang, theater, jongerencultuur, straatcultuur... urban in al zijn facetten. Een jongerenjaar zonder HAL4 is een bejaardentehuis zonder kunstgebit, tandloos. De subsidie voor theater HAL4 wordt stopgezet. Logisch toch?

Na de voorstelling in de commissiezaal volgde in de foyer nog even een gesprek met de producer, wethouder Grashoff. De mensen van poppodium EXIT wisten echt niet meer waar ze aan toe waren, en wilden graag weten of zij nog serieus werden genomen en alsjeblieft gered konden worden van de ondergang. 'We hebben maar twee procent van het budget voor het Urbanpodium nodig' grapten ze. Er komt een concreet voorstel, beloofde de wethouder. 'An offer you can't refuse?'

Het was een surrealistisch stuk dat zich afspeelde in de koude werkelijkheid op het amateurpodium van het stadhuis.

Edwin de Voigt


Exit EXIT? (23-09-2008)

U bent hier