SP houdt voet bij stuk: stop de huisbezoeken

7 november 2007

SP houdt voet bij stuk: stop de huisbezoeken

Ondanks stevige tegenwind, houdt de SP voet bij stuk wat betreft de huisbezoeken van de sociale dienst en de zogenaamde interventieteams. De SP eist al meer dan een jaar de onmiddellijke stopzetting van huisbezoeken, omdat ze onwettig en onmenselijk zijn. Dat is vorige week ook weer gebleken tijdens de presentatie een rapport van de Ombudsman over de huisbezoeken.

Je wordt overrompeld en geïntimideerd; soms staan wel acht tot tien mensen voor de deur; zij dringen zich naar binnen en vragen geen toestemming; eenmaal binnen gaan ze op expeditie door het hele huis; ze voelen aan je lakens en kijken in je keukenkastjes; je wordt behandeld als een crimineel en krijgt persoonlijke vragen op je afgevuurd, bijvoorbeeld over met wie je de nacht doorbrengt. Dat is de Rotterdamse praktijk van huisbezoeken van bijvoorbeeld de interventieteams. Huisbezoeken in achterstandswijken, in de woningen van vaak arme mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de overheid; mensen die niet altijd erg weerbaar zijn. Vaak hebben ze klachten, maar weten ze niet waar ze terecht kunnen. SP-raadslid Josine Strörmann: 'Als SP krijgen wij heel veel klachten binnen. Ons beeld wordt bevestigd door het prima rapport van de ombudsman.'

'Een deel van de raad koerst af op ontslag van de ombudsman omdat hij een vergelijking zou hebben gemaakt tussen de huisbezoeken en de praktijken in de Tweede Wereldoorlog. De discussie gaat alleen nog maar daar over. Bijna niemand heeft het nog over de inhoud. Maar daar moeten we het wel over hebben, want het bevestigt wat de SP al meer dan een jaar zegt: dat in Rotterdam wordt opgetreden op een manier die in strijd is met de wet, met de basisrechten van mensen en met algemene normen van menselijkheid.'

SP-raadslid Josine Strörmann De SP dient tijdens de begroting een motie om de huisbezoeken onmiddellijk op te schorten. Strörmann: 'Ik wil voordat nieuwe huisbezoeken worden afgelegd een echt debat met de raad. Dat debat moet over de inhoud gaan. De huisbezoeken moeten aan de normen van de wet worden getoetst. En de wet is duidelijk: mensen moeten toestemming geven voor een huisbezoek; ze moeten begrijpen waarvoor ze dan toestemming geven; en de gemeente moet aantonen dat er inderdaad sprake is van deze zogenaamde informed consent. Het weigeren van huisbezoeken mag niet leiden tot sancties. Dat is de wet! Wij willen dat de gemeente zich daaraan houdt!'

De ombudsman wijst overigens op het recht op privacy en de woning als 'overheidsvrije zone'. Net als de Centrale Raad van Beroep zegt de ombudsman dat huisbezoeken een laatste middel moeten zijn. Strörmann: 'Natuurlijk, als iemand crimineel is of hij wordt verdacht van ernstige fraude, zijn er altijd manieren om op legale wijze een kijkje te nemen achter de voordeur. En voor de zorgvraag voor de vele mensen in Rotterdam die in heel moeilijke situaties zitten hebben we bijvoorbeeld het maatschappelijk werk. Laten we daarin investeren. Dat kan van het geld van de 25.000 huisbezoeken die per jaar worden uitgevoerd, waarvan 99 procent in strijd met de wet zijn!'