Ivóór: stormige discussie over storm in de SP

10 september 2007

Ivóór: stormige discussie over storm in de SP

Deze zomer stormde het in de SP, leek het in de media. De pers was erg geïnteresseerd in de affaires rond onder andere de zetel van Eerste-Kamerlid Düzgün Yildirim. Het thema van de eerste aflevering van politiek café Ivóór van dit seizoen was daarom: is de SP ondemocratisch of is het een storm in een glas water?

Landelijk algemeen secretaris Hans van Heijningen en SP-gemeenteraadslid Leo de Kleijn gingen erover in discussie in jazzcafé Dizzy. Er waren veel vragen en opmerkingen van leden, onder andere van Elizabeth Bakker van het comité Democratisering SP, die ook even aan tafel mocht aanschuiven.

Na een gesprek over de gebeurtenissen deze zomer ging het over hoe de SP aan de slag moet, nu de partij bij de afgelopen verkiezingen zo gegroeid is. Betekent een grotere partij ook meer aandacht vanuit de media en meer potentiële conflicten? Moet de partij daarom verder democratiseren en zo ja, hoe? Voor welke uitdagingen staan we de komende jaren en wat betekent dat voor wat er in de afdelingen moet gebeuren?

Die discussie werd zondag niet afgemaakt, maar zal de komende maanden doorgaan in aanloop naar het landelijke partijcongres in november, te beginnen op een ledenvergadering aanstaande woensdag.

Tussendoor was er muziek van Caroline van der Stokker en gitarist Nico van Dijk, en Bekende Rotterdammer Jan Oudenaarden sloot de middag af met een column.

Politiek café Ivóór is er het komende jaar iedere twee maanden, met iedere keer een bruisend debat met interessante gasten in het hart van Rotterdam. De volgende aflevering op zondag 11 november gaat over 'Wereld Delen': wie ontwikkelt ontwikkelingslanden, en kunnen we welvaart delen? Dan zijn onder andere Sander de Kramer en SP-Kamerlid Harry van Bommel te gast.

Het programma van Ivóór, seizoen 2007-2008
www.politiekcafeivoor.nl