Havensteder wil Wiekstraat verkopen aan speculant

25 augustus 2021

Havensteder wil Wiekstraat verkopen aan speculant

Foto: SP Rotterdam

Vorige week woensdag was er voor de deur van woningcorporatie Havensteder een solidariteitsactie door Bond Precaire Woonvormen (BPW) tegen de huisuitzetting van een huurder uit de Wiekstraat. De woordvoerders van Havensteder gaven daarbij aan dat de huurder er uit moet omdat Havensteder de woningen wil verkopen aan een speculant. De enige voorwaarde die Havensteder wil stellen is dat de woningen gerenoveerd worden. Op de vraag of de speculant na het renoveren de woningen voor dikke winst gaat verkopen of voor lucratieve vrije sector huren gaat verhuren hielden de woordvoerders van Havensteder hun mond stijf dicht. De SP heeft hierover vragen ingediend bij de wethouder.

“De grond waarop de woningen in de Wiekstraat staan, is door de gemeente Rotterdam ooit uitgegeven in erfpacht. Dat heeft een doel, namelijk dat op die grond betaalbare woningen zouden staan. Nu worden er woningen onttrokken aan de betaalbare woningvoorraad die nu dus blijkbaar wel te renoveren zijn.” aldus SP-fractievoorzitter Aart van Zevenbergen.

Aart van Zevenbergen: “De Hypotheker, bepaald geen linkse denktank, constateert afgelopen week dat alleenstaanden met een modaal inkomen, dat is 36.500 euro bruto per jaar, volslagen kansloos zijn op de koopmarkt. Voor hen moet daarom juist in betaalbare huurwoningen worden voorzien. Gerenoveerde woningen in de Wiekstraat kunnen daarvoor dienen. Dat is elementaire volkshuishuisvesting. Want renoveerbare woningen verkopen aan een speculant in een enorme wooncrisis, dat is zwaar achterhaald.”

De SP-fractie heeft vandaag vragen gesteld aan VVD-wethouder Kurvers hierover.