SP blij met eerste stappen voor regulering toeristisch verhuur

21 december 2017

SP blij met eerste stappen voor regulering toeristisch verhuur

In oktober diende SP-raadslid Burak Yildiz in de Rotterdamse raad een voorstel in om toeristisch verhuur zoals via Airbnb te reguleren. Vandaag werd bekend dat de gemeente bijna alle voorstellen overneemt. Zo komt er een maximum aantal dagen dat een woning verhuurd mag worden en mag een verhuurder niet meerdere woningen aanbieden voor toeristisch verhuur.

In Rotterdam groeit toeristisch verhuur explosief maar de stad is nog niet op het niveau van Amsterdam. Daar is al jarenlang overlast door toeristisch verhuur. Eerder dit jaar heeft het stadsbestuur daar een vergelijkbaar pakket aan maatregelen ingevoerd. Om te voorkomen dat in Rotterdam zich straks Amsterdamse toestanden voordoen is het de hoogste tijd om nu maatregelen te nemen.

SP-raadslid Burak Yildiz is tevreden met de reactie van het Rotterdamse college: “Voorkomen is beter dan genezen. De aanpak van het verhuren van meerdere woningen door een verhuurder (zogenaamde multi-listing) en het instellen van 60 dagen als maximum voor het verhuren va een woning is een goede eerste zet. Wat ons betreft komt er wel een meldplicht bij verhuur, dit maakt het ook makkelijker om na te gaan of de voorgestelde maatregelen wel goed worden nageleefd.”

In januari zal er in de Rotterdamse raad verder gesproken worden over de maatregelen rond toeristisch verhuur.