Rotterdamse Oogstmarkt moet blijven

3 april 2017

Rotterdamse Oogstmarkt moet blijven

Foto: Liesbeth Hoogenboom

Als gevolg van de nieuwe regels rondom evenementenmarkten, lijkt een bijzondere markt te moeten verdwijnen. De SP vindt het een slechte zaak als de Rotterdamse Oogstmarkt op het Noordplein zou moeten 'sluiten' en heeft voor aanstaande donderdag het debat aangevraagd met de wethouder.
UPDATE: tot september zal de Oogstmarkt in ieder geval blijven. In de tussentijd moet een structurele oplossing voor het behoud worden gevonden.

De tweewekelijkse Rotterdamse Oogstmarkt is een unieke, kleinschalige boerenmarkt waar lokale en regionale producten verkocht worden. Er kan geproefd worden aan de kraam of gegeten en gedronken op een knus terrasje. Soms is er live muziek. Door nieuwe regelgeving rondom evenementen dreigt de markt nu te moeten verdwijnen. Raadslid Pieter Schol wil in gesprek met de wethouder aanstaande donderdag: 'Er zijn meer ingrijpende – al dan niet onbedoelde – gevolgen van de nieuwe regels. Maar het kan zeker niet de bedoeling zijn dat zo'n bijzondere markt zou moeten verdwijnen.

SP'er Theo Coskun, vice-voorzitter van de Gebiedscommissie Noord, schreef mee aan het ongevraagd advies dat de gebiedscommissie het stadsbestuur over de Oogstmarkt meegaf: 'We hebben terecht de mond vol over het lokaal produceren van voedsel, dan moet er wel een markt zijn om de waren op kwijt te kunnen. Bovendien wordt deze markt breed gewaardeerd door de bewoners en ondernemers uit buurt.'