Mooie avond in de Beverwaard

9 februari 2017

Mooie avond in de Beverwaard

Foto: Ineke Palm/SP

Een half jaar na de komst van het AZC in de Beverwaard wil de SP graag weten hoe het gaat, niet alleen wat betreft de komst van het AZC maar ook of de beloofde verbetering van de wijk van start is gegaan. Er vond een bijeenkomst plaats in wijkgebouw De Focus.

Het is rustig in de Beverwaard. In het winkelcentrum, in de tram, op straat, nergens wordt overlast ervaren van de vierhonderd nieuwe bewoners van de wijk. 'Wat blijkt,' zo merkt een van de bezoekers op, 'de vluchtelingen daar zijn gewoon mensen net als wij.' De mensen die eerst enorm tegen het asielzoekerscentrum waren zeggen nu: 'We waren tegen de locatie, niet tegen de asielzoekers.' De mensen die tegen waren, organiseerden nu Sinterklaas voor de kinderen uit het AZC.

De klankbordgroep en de gebiedsmanager melden wat er inmiddels verbeterd was in de Beverwaard: zoals extra mensen voor het wijkteam, onder meer voor schuldhulpverlening (waar overigens nog wel een vacature voor is). Een dagelijks spreekuur met de wijkagent is in wijkgebouw De Focus in het leven geroepen en er is meer toezicht en handhaving: van dat spreekuur wordt overigens nauwelijks gebruik gemaakt, klachten over het AZC komen er niet binnen. Ook is er een begin gemaakt met de aanpak van de leegstand in het winkelcentrum. En last but not least, De Focus wordt opgeknapt.

Er gebeurt veel in de Beverwaard zoals bij Sylvia die maaltijden organiseert (Mama Silly) voor armere en eenzame mensen. Er komen ook mensen uit het AZC. Sylvia wil graag verbinden en heeft als wens een grotere keuken, om meer mensen te helpen. Het is wel moeilijk de AZC-bewoners te betrekken bij de activiteiten, omdat je niet zomaar naar binnen mag om je plannen toe te lichten. Je moet een afspraak hebben met een bewoner. Dat is begrijpelijk omdat bewoners op deze manier beschermd worden. Buurtinitiatieven en het COA moeten in gesprek hierover, om het makkelijker te maken elkaar te kunnen versterken.

Er waren ook drie mensen van Vluchtelingenwerk, twee werkzaam bij AZC Beverwaard. Ze konden vertellen hoe het er daar aan toe ging. Er zijn veel gezinnen met kinderen. Drie vluchtelingen uit Syrië, die inmiddels een verblijfsvergunning hebben en ergens in een huis wonen, vertelden ook hun verhaal. Een voetballer uit Syrië woont nu in IJsselmonde en voetbalt er. De andere twee Syriërs maken een film over een dag in Nederland vanuit een vluchteling gezien.

Het was een avond van verbindingen. Zoals Sylvia zei: 'We moeten nader tot elkaar komen!'

Is nu alles goed in de Beverwaard? Fractievoorzitter Leo de Kleijn, ook aanwezig dinsdag, vat het als volgt samen: 'Voordat het AZC er was, had de Beverwaard ook te maken met problemen als armoede, te weinig betaalbare woningen, een tekort aan voorzieningen als buurthuis, bieb, winkels enzovoort. Dat zijn problemen die echt nog niet allemaal zijn opgelost. Dus moet er aandacht blijven, ook vanuit het stadsbestuur, voor deze wijk.'