Wij zijn bewoners, geen boekhouders!

26 september 2016

Wij zijn bewoners, geen boekhouders!

Foto: SP

De SP-fractie ontving tientallen bewonersorganisaties tijdens een door de partij georganiseerde bijeenkomst op het stadhuis. Deze week staat de toekomst van de bewonersorganisaties op de agenda van de gemeenteraad. Er staat veel op het spel; wijkkranten, wijkwinkels, bewonersbelangen en buurtactiviteiten. De SP verzamelt de informatie en gaat voorstellen doen om deze ankers in de wijk te behouden, niet alleen op de korte termijn maar ook vanaf 2018 en verder.

Of het nu gaat om administratieve ondersteuning of huisvesting, met sommige bewonersorganisaties gaat het best, anderen balanceren op het randje van de afgrond. Er is veel willekeur in het spel. Ook in de ´reparatieplannen´ van wethouder Eerdmans. Volgens de bewoners kloppen veel cijfers niet in het overzicht van het maatwerktraject dat vorige week verscheen, ook is de lijst incompleet.

Bewonersorganisaties van Zevenkamp tot Carnisse , van Schiebroek-Hillegersberg tot Charlois waren aanwezig om hun verhaal te doen.

Leo de Kleijn heet welkom

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn:´Het college maakt dingen stuk en op een gegeven moment moeten ze het toch weer repareren. Maar doe het dan wel meteen voor de lange termijn. Het is nu, hier en daar, misschien wel geregeld voor 2017, maar wat gebeurt in 2018 en daarna?´

In alle gebieden is het anders geregeld, wel of geen Huis van de Wijk bijvoorbeeld. Daarnaast is er veel verwarring over de subsdies. Er zijn te veel potjes . Moet het uit het particapatiebudget, Coleur Locale of welzijn? De Kleijn:´Er is toegezegd dat alles als één subsidie-aanvraag de deur uit kan. Uit welk potje het moet komen, dat zoeken ze bij de gemeente maar uit. Dus mijn advies: gewoon sturen! Alle aanvragen van bewonersorganisaties die te laat worden behandeld, moeten in ieder geval het oude budget behouden.´

Aktiegroep Oude Westen aan het woord

Sommige bewoners waren er klaar mee. Zoals die van Heijplaat, ze zijn ermee gestopt. Nico Prins:´Hebben ze nou echt niets anders te doen, moeten wij ambtenaren aan het werk houden? Zo lijkt het wel.´ De Wielewaalers gaan wel door met strijd, ze krijgen deze week nog een antwoord van wethouder Eerdmans op hun zienswijze. Wil de Ben:´Of we bij Woonstad in het pand willen..., wij willen nooit afhankelijk worden van Woonstad!´

Foto: SP

Naast de bewonersorganisaties waren er ook actieve bewonersplatforms aanwezig die helemaal niet in het lijstje van Eerdmans voorkomen. SP-raadslid  Josine Strörmann adviseerde hen alsnog een begroting in te dienen.

Foto: SP

SP-raadslid Josine Strörmann (welzijn) was aanwezig, binnenkort vallen de bewonersorganisaties onder het wankele nieuwe welzijn van wethouder Hugo de Jonge

Ook pleitten de SP-raadsleden voor voorfinanciering. Bewonersorganisaties zijn het wachten en de onduidelijkheid beu. Sommigen moeten elke week verantwoording afleggen en elk bonnetje bewaren. Maar de gemeente laat wel op zich wachten. Of het nu gaat om Schiebroek, Zuidwijk of het Oude Westen. Ze worden benaderd als boekhouders maar administratieve ondersteuning wordt wegbezuinigd.´We zijn bewoners, actieve bewoners, geen boekhouders!´

Donderdagmiddag 29 september staan de bewonersorganisaties op de agenda van de gemeenteraad.

Foto´s: Liesbeth Hoogenboom