Schiebroek en de mysterieuze zwarte schimmel

8 augustus 2016

Schiebroek en de mysterieuze zwarte schimmel

Foto: SP

Elk jaar worden de Schiebroekse huurders weer opgeschrikt door de jaarlijkse huurverhoging. Men zou verwachten dat met oplopende huur- en bijkomende kosten de woningen goed onderhouden zouden worden. Helaas, niets is minder waar. De woningen van woningbouwcoöperatie Vestia in Schiebroek-Zuid lijden onder extreme onderhoud achterstanden. De woningcorporatie durfde zelfs te beweren dat enkele  bewoners de zwarte schimmelvlekken zelf met verf aan zouden brengen. Na veel aandringen door onder meer SP'er Piet Koole lijkt het zwarte schimmel-probleem te worden onderkend.

Houtrot, tocht, schimmel en slecht functionerende verwarmingsinstallaties zijn in Schiebroek-Zuid bijna aan de orde van de dag. In de zomer is het in de woningen verstikkend warm, in de winter ijzingwekkend koud. Toch verhoogt Vestia bijna jaarlijks de huren. Nu zou je kunnen denken dat zij niet op de hoogte is van de slechte staat van onderhoud van haar woningen. Maar dat kan niet, de bewoners hebben namelijk vele malen de gebreken kenbaar gemaakt bij woningbouwvereniging. Helaas heeft Vestia deze klachten nog niet serieus genomen. Sterker nog, er werd in enkele gevallen gesuggereerd dat bewoners zelf zwarte plekken op hun muren hadden geverfd (zwarte-schimmel) om onderhoud af te dwingen.

Naast dat deze veronderstelling verachtelijk is, heeft Vestia reeds de klachten nog niet opgelost. Maand na maand heeft gebiedscommissielid Piet Koole (SP) via de Gebiedscommissie aandacht gevraagd voor dit probleem. Met resultaat! Door het vele aandringen inclusief media-aandacht wordt het ´zwarte schimmel-probleem´ onderkend door de woningbouwvereniging.

Inmiddels heeft de woningbouwvereniging op aandringen van de gebiedscommissie een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld. Dit bureau gaat onderzoeken of zwarte schimmel in de woningen aanwezig is en hoe deze het best kan worden verwijderd en voorkomen. Hiermee lijkt een start te zijn gemaakt met het verbeteren van de leefbaarheid in Schiebroek-Zuid.

De SP zal de komende tijd de vinger aan de pols houden en kijken of het nodige onderhoud daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. Ook zal de SP bewoners informeren over de geboekte successen en vragen de SP op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in de wijk Schiebroek-Zuid.