Rotterdammers staan klaar voor vluchtelingen

4 april 2016

Rotterdammers staan klaar voor vluchtelingen

Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij het platform Rotterdam verwelkomt vluchtelingen. Ook komen er steeds meer initiatieven om daadwerkelijk bij te dragen aan opvang en ondersteuning van vluchtelingen in Rotterdam. Dat bleek weer eens uit een netwerkbijeenkomst in Beverwaard deze week, georganiseerd door het platform.

Het platform, een initiatief van Welkom Onthaal (enkele kerkelijke organisaties en de SP), stelde in oktober 2015 samen met 50 organisaties en politieke partijen en een vijftiental bekende Rotterdammers een manifest op waarin zij pleiten voor ruimhartige opvang van vluchtelingen waar zij zelf ook aan willen bijdragen. Inmiddels zijn het 100 organisaties die het manifest ondersteunen. Het is een bijzonder verbond van christelijke, islamitische, humanistische, maatschappelijke en culturele organisaties, bewonersinitiatieven en politieke partijen die zich willen inzetten om ervoor te zorgen dat vluchtelingen zich welkom voelen in Rotterdam.

Ondersteuning asielzoekers

Het platform organiseerde afgelopen week een netwerkbijeenkomst in Beverwaard waar een 20-tal organisaties op af kwamen. De aanwezige mensen van de gemeente hopen dat het AZC in juni open kan. Er is inmiddels een beheerscommissie en de vijf vervolggesprekken met bewoners zijn bijna afgerond. Deze leiden tot meer begrip voor de afweging door bewoners.

Vanuit gemeente en COA is men ook bezig met de coordinatie van de vele aangemelde vrijwilligers. Op 18 april komt er een bijeenkomst om vrijwilligers en organisaties te matchen. Ook kerken en woningcorporaties melden dat er veel bewoners zijn die zich voor vluchtelingen willen inzetten.

Mensen van Pauluskerk, NAS en vluchtelingenwerk lichtten het burgerinitiatief zinvolle dagbesteding toe dat ze in het AZC willen gaan uitvoeren. Dat bestaat uit intake, snel Nederlands leren en dagbesteding. Een aantal aanwezige organisaties (bijvoorbeeld Humanitas, Pit010, Leger des Heils) wilden graag aanhaken. Ook de Toekomstacademie wil gaan werken met (jonge) asielzoekers en er kwamen veel voorstellen van de overige aanwezige organisaties en oud-vluchtelingen. Vluchtelingenwerk Zuid-west Nedelrand wierp zich op om de zaak te gaan coordineren.

Tal van initiatieven voor statushouders

Het platform richt zich ook op de ondersteuning van de vele statushouders die in 2015 in Rotterdam zijn gehuisvest nadat zij in een AZC een verblijfstatus hebben gekregen. Rotterdam heeft in 2015 circa 1000 statushouders gehuisvest, in 2016 zullen dat er nog meer worden. Onder hen veel mensen uit Syrië en Eritrea. Veel van deze mensen willen dolgraag snel de taal leren, mensen en de cultuur hier leren kennen, iets nuttigs doen en op den duur hun oude beroep of studie weer oppakken. Daarbij is hulp nodig. Zoals van café-NL bij leeszaal west, een taalcafé en ontmoetingsplek voor vluchtelingen. Op dinsdag van 17 tot 19 uur en sinds kort ook zaterdag van 14 tot 16 uur. De bedoeling is meer van deze plekken te organiseren in Rotterdam, evenals inloopspreekuren. Ook melden zich steeds meer bewonersinitiatieven waarbij vluchtelingen zich kunnen aansluiten, zoals de huiskamer van de Essenburgstraat, het Essenburgpark en het wijkpaleis.

Gestart is ook met werkprojecten voor vluchtelingenvrouwen, maatjesprojecten voor gezinnen (stichting INS) en vrijwilligersprojecten vanuit kerken. Vrijdag werd ook een bijzonder en ambitieus project in het platform gepresenteerd, namelijk het organiseren van kleinschalige woonplekken voor vluchtelingen met steun van de mensen in de buurt. De kracht van het platform is dat de vele organisaties met hun uitgebreide netwerken elkaar kunnen versterken. Het platform is ook blij met het initiatief van stichting Verre Bergen om 100 huizen te kopen voor huisvesting en begeleiding van statushouders.

Alle hulp is welkom

Het platform verwelkomt graag alle organisaties en bewoners van Rotterdam die een steentje willen bijdragen. Vrijwilligers die willen helpen in taalcafés en inloopspreekuren. Mensen die willen helpen bij de website (binnenkort uitgebreid met activiteiten) of het organiseren van culturele of sportactiviteiten. Organisaties en initiatieven worden ook uitgenodigd zich te melden om vluchtelingen te betrekken bij hun activiteiten. Interesse? Neem contact op met Ineke Palm of mail naar platform Rotterdam verwelkomt Vluchtelingen