SP wil debat over voorgenomen groei luchthaven

7 maart 2016

SP wil debat over voorgenomen groei luchthaven

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De SP wil een debat over de groeiplannen van de nieuwe directeur van Rotterdam Airport. Het is weliswaar de minister die over een eventuele uitbreiding beslist, maar de partij vindt dat nut en noodzaak van meer vluchten ook in de Rotterdamse raad besproken moet worden.

De nieuwe directeur van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), Louwerse, laat er geen gras over groeien. In diverse media laat hij weten het aantal vluchten per dag te willen uitbreiden van 68 naar 104, bijna een verdubbeling. Meer vluchten is meer herrie (en andere soorten overlast). Het is de minister die er over beslist om de zogenaamde geluidscontouren te vergroten om groei mogelijk te maken. De SP vindt echter dat ook in de Rotterdamse raad een debat over nut en noodzaak van de groei van de luchthaven aan de orde is. SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'De luchthaven is aan drie kanten ingeklemd door woonwijken. De mensen die daar wonen kan je toch niet opzadelen met nog meer geluidsoverlast? Ze kunnen nu bij mooi weer al nauwelijks in de tuin zitten.'

Zorgen over fijnstof

De SP maakt zich ook zorgen over de luchtkwaliteit in het gebied. Vorig jaar al stelde de partij voor metingen naar fijnstof rondom de luchthaven te verrichten, een idee dat door het stadsbestuur werd overgenomen. Weerdmeester: 'Ik wil in ieder geval dat de – voorlopig eerste – resultaten van dat onderzoek worden meegenomen in deze discussie. Metingen rond Schiphol hebben aangetoond dat vliegverkeer zorgt voor ongezond hoge hoeveelheden fijnstof in de lucht.'

Ook vraagt de partij zich af of uitbreiding wel zin heeft nu Eindhoven Airport aan het uitbreiden is en een luchthaven bij Lelystad in de steigers staat. En tot slot is de SP benieuwd naar de rapporten op basis waarvan directeur Louwerse beweert dat groei van de luchthaven een boost zal zijn voor de werkgelegenheid. Weerdmeester: 'Dat argument wordt vaker aangehaald bij grote projecten die veel overlast gaan veroorzaken. En meestal blijken die aantallen achteraf vaak schromelijk overschat.'