Veiligheid moet niet aan risicobedrijven worden overgelaten

19 januari 2016

Veiligheid moet niet aan risicobedrijven worden overgelaten

Foto: SP

Rotterdamse risicobedrijven in de haven willen voortaan de veiligheid zelf regelen. Staatssecretaris Dijksma heeft afgelopen maandag beloofd daar serieus naar te kijken. De SP vindt dat, gelet op de opstelling van sommige bedrijven richting toezichthouder DCMR en schandalen als bij Odfjell, helemaal geen goed idee. SP-raadslid Tom Weerdmeester wil aanstaande donderdag van de wethouder weten wat hij gaat doen om de verkwanseling van de veiligheid van medewerkers en omwonenden tegen te houden.

Deltalinqs, de vereniging van bedrijven in de haven, drong afgelopen maandag aan bij staatssecretaris Dijksma om de veiligheid van de Rotterdamse risicobedrijven voortaan maar in handen van de bedrijven zelf te houden. De staatssecretaris beloofde serieus naar dit verzoek te kijken. De Rotterdamse SP is helemaal niet blij met deze ontwikkeling. Een half jaar geleden stelde de partij nog vragen over verschillende risicobedrijven die door toezichthouder DCMR op de vingers waren getikt omdat ze niet voldeden aan de veiligheidseisen. SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'In plaats van geconstateerde gebreken herstellen, stapten de bedrijven liever naar de rechter om de toezichthouder op het matje te roepen. De omgekeerde wereld.'

Deltalinqs' voorman Lak maakte de curieuze vergelijking tussen de veiligheid van dijken, die aan bepaalde normen moeten voldoen en de bedrijven in de haven, die in zijn ogen te gedetailleerde veiligheidsvoorschriften op het bord krijgen. SP-raadslid Tom Weerdmeester vindt dat die vergelijking totaal mank gaat: 'Een dijk is een gemeenschappelijk middel om droge voeten te houden. Een bedrijf heeft als doel winst maken. Dat staat per definitie op gespannen voet met het investeren in veiligheid. Daarom moet het toezicht daarop strikt geregeld zijn en zeker niet maar een beetje aan de bedrijven zelf overgelaten worden. Want dan kan je raden op welke bedrijfskosten bespaard worden.'