SP-afdelingen in actie tegen afschaffen kwijtschelding waterschap

17 november 2015

SP-afdelingen in actie tegen afschaffen kwijtschelding waterschap

Het Hoogheemraadschap Delfland dreigt de kwijtschelding voor minima af te schaffen. Huishoudens in onder andere Rotterdam-West die nu al niet kunnen rondkomen, krijgen er hierdoor vanaf 2017 ruim 280 euro vaste lasten bij. Donderdag doen de SP-afdelingen uit de regio een poging het plan van tafel te krijgen.

De 43.000 Rotterdammers die ten westen van de Schie wonen vallen onder het Hoogheemraadschap Delfland (de wijken Bospolder‑Tussendijken, Spangen, Oud‑Mathenesse, Schiemond, Delfshaven, en het Lloydkwartier). Hetzelfde geldt voor inwoners van Delft, Den Haag, Rijswijk, Leidschendam‑Voorburg, Westland, Maassluis, Vlaardingen en Schiedam.

Vorige week donderdag probeerde SP-raadslid Josine Strörmann bij de begrotingsbehandeling de gemeente Rotterdam zo ver te krijgen om ook te protesteren tegen het afschaffen van de kwijtschelding door het waterschap. Dat voorstel kreeg de steun van de hele linkse oppositie, maar werd helaas niet aangenomen.

Aanstaande donderdag spreken onder andere SP-wethouders Björn Lugthart (Rijswijk) en Arnout Hoekstra (Vlaardingen) in bij de verenigde vergadering van het Hoogheemraadschap. Hun gemeenten zijn, net als onder andere de gemeente Den Haag en Maassluis en de Haagse woningcorporaties, fel tegenstander van het afschaffen van de kwijtschelding.

Ook SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut (Sociale Zaken) ondersteunt de actie. Karabulut: "Veel mensen komen nu al honderden euro's tekort om hun vaste lasten te betalen. Met dit besluit wil het Hoogheemraadschap de mensen in de regio kennelijk laten verzuipen. Ik roep de leden van de verenigde vergadering van Hoogheemraadschap op deze onverantwoorde stap niet te zetten!"

Meedoen? SP'ers uit de hele regio verzamelen donderdag 19 november om 12.30 bij het Gemeenlandshuis, Phoenixstraat 32 in Delft. Kom ook!