SP steunt NS-personeel bij publieksvriendelijke actie

8 april 2015

SP steunt NS-personeel bij publieksvriendelijke actie

De SP steunt het NS-personeel dat vandaag geen kaartjes heeft gecontroleerd uit protest tegen het geweld tegen hun collega's.

De SP steunt de NS'ers die met een publieksvriendelijke actie aandacht willen vragen voor het geweld dat tegen hun collega's wordt gebruikt. De vakbonden zijn weliswaar nog in overleg met de top van de NS, maar het kan geen kwaad publiek en reizigers duidelijk te maken dat de maat vol is voor het NS-personeel. SP-fractievoorzitter Leo: 'Het geweld zit de conducteurs tot de kruin. Je zal maar elke dag naar het werk moeten met het idee dat jij de volgende kan zijn die te maken krijgt met verbale agressie of lichamelijk geweld.'

De SP ziet geen heil in het bewapenen van NS-personeel. Het monopolie op geweld ligt bij de politie en het leger en daar moet het blijven. Agenten en militairen worden hier tenslotte ook speciaal voor opgeleid. De Kleijn: 'Daarom zou het goed zijn als de ouderwetse spoorwegpolitie weer zou worden opgetuigd. Dan beschikt de NS weer over goed getrainde mensen die voor de veiligheid op en rond het spoor kunnen zorgen.
Daarnaast kunnen weerbaarheids- en de-escalatietraining een nuttige aanvulling zijn.'