Bewoners baas in eigen buurt

23 april 2015

Bewoners baas in eigen buurt

Foto: Edwin de Voigt/SP

Om de bewoners in buurten en straten meer zeggenschap te geven, kunnen ze geld aanvragen voor een bewonersinitiatief: een wijktuin, een buurt kindvriendelijker en groener maken, een sport-of kunstmiddag organiseren of een lotgenotengroep een plekje geven. De gebiedscommissie beslist over je voorstel en je kan aan de slag... tenzij 'het plan niet in lijn ligt met het collegebeleid'. Die voorwaarde wil het gemeentebestuur opnemen in de regels voor bewonersinititiatieven. De SP-fractie vindt dat je hiermee de democratisch gekozen gebiedscommissies buiten spel zet en doet vandaag een voorstel in de raad deze voorwaarde achterwege te laten.

Vandaag bespreekt de gemeenteraad de regels die er opgesteld zijn rondom het aanvragen van bewonersinitiatieven. Hebben bewonersclubs, verenigingen of sociaal ondernemers een leuk idee voor de buurt dat voor iedereen toegankelijk is, dan kunnen ze bij de gebiedscommissie een plan indienen. Deze beoordeelt het plan en bij een 'ja' dan volgt geld en begeleiding. Een prima manier om mensen een deel van de zeggenschap over hun eigen wijk te geven. Het college wil nu dat die plannen langs de meetlat van het gemeentebestuur worden gelegd. Zijn ze niet in lijn, dan dient de gebiedscommissie de plannen af te wijzen. De SP vindt dit een bizar staaltje om de gebieden monddood te maken. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'De gebiedsleden zijn democratisch gekozen, staan het dichts bij de mensen in hun wijk en hebben de bevoegdheid om te beslissen over de initiatieven. Dan moet je als college op afstand blijven en je je met je eigen zaken bemoeien. Niet het college maar bewoners zijn de baas in de buurt.'

Frank Menzel, gebiedscommissielid voor de SP in Charlois ziet nog een probleem met het opnemen van de voorwaarde in de regels. In zijn wijk werd na lang soebatten geld gegeven voor het samenkomen van een lotgenotengroep. 'Gelukkig maar. De meerderheid van de gebiedscommissie had voor het voorstel gestemd. De partij die tegen het voorstel stemde, ging snel verhaal halen op het stadhuis bij zijn wethouder met het het argument dat zo'n lotgenotengroep tegen het collegebeleid inging. Gelijk kregen ze niet en het initiatief kon doorgaan, maar je moet er niet aan denken dat er na elke beslissing partijpolitieke spelletjes over de rug van de bewoners wordt gespeeld.'

Ook Augustinho dos Santos, lid van de gebiedscommissie Kralingen-Crooswijk is boos over het plan: 'Het is dom als het college alsnog de baas wil spelen over de bewonersinitiatieven. Wat zitten wij dan nog te doen? Wij staan dichter bij de bewoners van onze wijk, wij kennen ze het best.'