Inning marktgelden rampzalig voor kooplui

21 januari 2015

Inning marktgelden rampzalig voor kooplui

Foto: SP
De marktkooplui van de Afrikaandermarkt zijn boos. De stageld inning is overgegaan van Stadstoezicht naar de dienst Gemeentebelastingen, en dit is niet zonder problemen. De SP-fractie maakt zich zorgen en heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Sinds de overgang van de stageld inning naar de dienst Gemeentebelastingen lopen de kooplui tegen verschillende problemen aan. Zo wordt het geld dat zij betalen voor hun vergunning eerst gebruikt om eventuele achterstallige betalingen te voldoen.''Met als gevolg dat de vergunning wordt stopgezet en ze dus geen inkomen meer verkrijgen. Dit is natuurlijk rampzalig voor de marktkooplui'', aldus SP-raadslid Tom Weerdmeester. De SP stelt voor de marktgelden eerst te gebruiken om de vergunning –en dus de inkomsten- veilig te stellen en daarna pas te kijken naar de overige achterstanden.

Een ander probleem dat de marktlui ondervinden heeft te maken met de gemaakte afspraken met Stadstoezicht. Het lijkt erop dat bijvoorbeeld de betalingsafspraken niet zijn meegenomen bij de overgang naar de dienst Gemeentebelastingen. Hierdoor zijn een aantal kooplui zwaar in de problemen geraakt. De SP vraagt hierover duidelijkheid en eventuele oplossingen.