Help cultuur in de Gouwstraat niet om zeep

15 januari 2015

Help cultuur in de Gouwstraat niet om zeep

SP-raadslid Tom Weerdmeester vroeg vandaag in de raad of het college opnieuw in gesprek wil met de kunstenaars en sociaal cultureel ondernemers in de Gouwstraat in Charlois. Vier jaar geleden werd ze gevraagd zich hier te vestigen om weer wat leven te brengen in de leegstaande, verloederende panden. Nu worden de mensen voor hun inzet voor de buurt beloond met een enorme naheffing van de dienst Gemeentebelasting. Faillissement dreigt en de SP vindt het geen goede zaak als de Gouwstraat van een levendige straat weer zou veranderen in een verloederend stukje stad.

De Gouwstraat is – vanwege langdurige leegstand en verloedering van de winkelpanden – vier jaar geleden omgevormd tot een straat met kunstenaarsateliers en sociaal cultureel ondernemers.
De mensen zitten er zonder subsidie en vervullen een serieuze bindende rol in de buurt. Zo doen ze kunstprojecten met de buurt(kinderen) waarbij ze zich bijvoorbeeld ook richten op taalachterstand. Veel van de ondernemers/kunstenaars werken naast hun zaak/atelier in loondienst om de kosten voor deze Gouwstraat-projecten deels te kunnen dekken.
Mankementen aan de panden – zoals slechts functionerende riolering – zijn pas na lang aandringen met het verstrijken van de jaren verholpen.

Vorige maand stelde de SP al vragen over deze zaak. Toen vielen de aanslagen Afvalstoffenheffing Bedrijven van de afgelopen drie jaar in op de deurmat. Van de week kwam daar de aanslag voor dit jaar bovenop en werd de zaak extra urgent. De wethouder zegde toe opnieuw met de ondernemers in gesprek te gaan. SP-raadslid Tom Weerdmeester: “Dat is het minste wat hij kan doen. De gemeente heeft tenslotte ook baat bij een levendige buurt in een Rotterdamse wijk waar dat niet vanzelfsprekend is.”

Update 2 februari 2015: Inmiddels heeft er een gesprek plaatsgehad tussen de dienst Gemeentebelasting en de kunstenaars en is men tot een bevredigende oplossing kunnen komen.