Fort Hoek van Holland moet weer open

1 oktober 2014

Fort Hoek van Holland moet weer open

Het museum Fort aan den Hoek van Holland is per direct gesloten. Vorig jaar heeft de SP-fractie zich nog ingezet om sluiting te voorkomen. De SP wil dat het Fort zo snel mogelijk weer opengaat voor het publiek en vraagt hier aandacht voor in de gemeenteraad.

Op 26 september is de samenwerking tussen huurder Beumer Bedrijfsdiensten B.V. en Stichting Fort aan den Hoek van Holland beëindigd. De stichting verzorgt het museale gedeelte van het Fort. De samenwerking zou zijn beëindigd omdat de door beide partijen gezamenlijk opgestelde doelstellingen niet gerealiseerd zouden worden.

Beumer Bedrijfsdiensten B.V. heeft inmiddels laten weten dat zij het museum weer wil heropenen in het voorjaar van 2015. Onduidelijk is of dit met de huidige museale collectie zal gebeuren.

De SP wil weten in hoeverre de gemeente op de hoogte is van de problematiek.  In het najaar van 2013 is bewerkstelligd dat Beumer Bedrijfsdiensten B.V. de nieuwe huurder van het Fort zou worden en dat de stichting het museale gedeelte blijft verzorgen.

De vraag is hoe Beumer de overeenkomst gaat nakomen nu het museum per direct gesloten is. Ook zijn er door de toenmalige deelgemeente, met een eenmalige subsidie, voorwaarden gesteld aan de stichting. Hoe staat het daarmee?

SP-raadslid Querien Velter: ''Dit museum is van grote historische waarde voor Rotterdam en moet daarom weer zo snel mogelijk open zijn voor het publiek.''

De SP-fractie ging vorig jaar buurten bij het Fort.