SP: Minima mogen niet in koopkracht achteruit

15 mei 2014

SP: Minima mogen niet in koopkracht achteruit

Tijdens de raadsvergadering  vandaag heeft de SP-fractie samen met alle oppositiepartijen, behalve de VVD, een motie ingediend. In de motie staat dat de bezuiniging op armoedebestrijding niet ten koste mag gaan van de koopkracht van Rotterdammers met een laag inkomen.

In het coalitieakkoord van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA staat er een bezuiniging van 13 miljoen euro ingepland op armoedebestrijding over de periode 2015 tot en met 2018. Daarbovenop komt ook nog eens de halvering van de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor mensen met een minimuminkomen, waarmee de totale bezuiniging op armoedebestrijding uitkomt op 22 miljoen euro.

De SP is van mening dat het sociaal onverantwoord is als Rotterdamse gezinnen, ouderen en alleenstaanden die rond moeten komen met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum er de komende jaren in koopkracht op achteruit gaan. Met de plannen van het nieuwe college gaat dit helaas wel gebeuren.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Door de crisis en de bezuinigingen door het kabinet gaan mensen er al dramatisch op achteruit. Met het voorgestelde beleid van deze coalitie dreigen lagere inkomens er nog extra honderden euro's op achteruit te gaan. Deze mensen moeten nu al vaak aankloppen bij de voedselbank, kampen met ernstige schulden en lopen het risico op huisuitzetting.”

Omdat we willen voorkomen dat Rotterdammers massaal in extra armoede gestort worden door dit college, roept de SP op tot een mars tegen armoede. De SP wil graag met alle maatschappelijke organisaties in de stad samenwerken om verzet te bieden tegen de verslechtering van het armoedebeleid.