Debat migranten kerken: zelfredzaamheid en participatie, van jong tot oud!

5 maart 2014

Debat migranten kerken: zelfredzaamheid en participatie, van jong tot oud!

De organisatie Samen Kerk in Actie (SKIN)die zich bezighoudt met het ondersteunen van migrantenkerken in Rotterdam, organiseerde vorige week een verkiezingsdebat in de Koningskerk op Zuid. Raadslid voor de SP Josine Strörmann was bij dit debat aanwezig. Aan de hand van stellingen en vragen uit de zaal werden drie thema's besproken: jeugdwerkloosheid, ouderenzorg en participatie in de samenleving.

Strörmann wees er tijdens het levendige debat op dit het belangrijk is dat er eerder wordt ingegrepen bij jongeren die dreigen in de problemen te komen. Ook wees zij op specifieke problemen waar migrantenkinderen mee te maken hebben Strörmann: “ Migranten met een goede Cito-score krijgen niet zelden een lager schooladvies dan een autochtoon met vergelijkbare score. Dan heb je al een slechte start”.

Zelfredzaamheid en participatie zijn onderwerpen waarin kerken en moskeeen een belangrijke rol kunnen vervullen. Veel SKIN kerken helpen ook geheel belangeloos medemensen zonder verblijfsvergunning. Daar waar de overheid het af laat weten houden zij de boel bij elkaar.  “Dus de overheid mag best wat meer waardering tonen voor mensen die vrijwilligerswerk doen. Vrijwilligers besparen de samenleving immers veel geld”, benadrukte Strörmann. Zij gaf aan dat vrijwilligers een vergoeding moeten krijgen voor hun werk en de mogelijkheid voor trainingen en cursussen. Ook werd gesproken over het belang van schuldhulpverlening voor de zelfredzaamheid; “Ongeacht de oorzaak raken nog te veel mensen door het circuit van aanmaningen en deurwaarders onnodig in een uitzichtloze situatie en daar is de samenleving niet bij gebaat. Dus de schuldhulp in Rotterdam moet veel beter geregeld worden”.

Als laatste punt van het debat werd gesproken over de ouderenzorg. Met de SP werden een aantal partijen het al snel eens dat er door bezuinigingen niet genoeg geld is voor fatsoenlijke ouderenzorg.  Budgetten van de gemeente moeten dan anders verdeeld worden. Geen nieuwe stoeptegels aanschaffen als de oude nog voldoen, en geen marktplein in het centrum voor 12,5 miljoen neerleggen. Volgens Strörmann kan ook veel bezuinigd worden binnen de zorginstellingen: “We moeten ophouden met geld verspillen aan salarissen van bestuurders van grote zorginstellingen en de zorg veel dichter bij de mensen brengen."

Lees meer over onze ideeën over Zorg en Meedoen in het verkiezingsprogramma.