Blog Ike Teuling: SP, 100% duurzaam

12 maart 2014

Blog Ike Teuling: SP, 100% duurzaam

De SP is een groene partij. SP-stemmers zijn mensen die duurzaamheid en milieu belangrijk vinden. Vaak net zo belangrijk als GroenLinks-stemmers. De rode tomaat van de SP zou eigenlijk groen moeten zijn! Waar de SP zich onderscheidt van andere partijen is, dat zij vindt dat duurzaamheid niet alleen iets is voor een welgestelde groep die het zich kan veroorloven naar de biologische supermarkt te gaan, maar bereikbaar moet zijn voor iedereen.

Gezond en goed willen eten heeft niks te maken met inkomen of opleidingsniveau. Iedereen wil dat zijn kinderen onderweg naar school schone lucht inademen. Niemand wil 's winters in de kou zitten én daarbovenop een te hoge energierekening betalen.

Voedselproductie in en om de stad

Minder beton en meer groen. Stadslandbouw en volktuinen of wijktuinen spelen daarin een belanrijke rol. Rotterdam doet het op dat gebied al best goed – we zijn in oppervlak de groenste van alle grote steden - maar het kan nog veel beter. De SP wil braakliggende terreinen en plantsoenen beschikbaar stellen voor omwonenden die daar willen tuinieren. Dit is goed voor de sociale cohesie in een wijk, voor de gezondheid en draagt bij aan zelfvoorzienendheid. We blijven ons hard maken voor het behoud van de volkstuinen. De band tussen boeren rondom de stad en de inwoners van de stad moet sterker worden. En dit moet niet alleen iets zijn voor de rijke Rotterdammers die zich 'exclusieve' producten op de Oogstmarkt kunnen veroorloven. De boeren rondom de stad zouden eigenlijk direct aan Aldi moeten leveren. De gemeente moet een rol spelen in het ontwikkelen en economisch rendabel maken van dit soort korte voedselketens.

Tienduizenden woningen energiezuiniger

Een ander belangrijk punt voor de SP is woningisolatie. Voor ons ligt daarbij de nadruk op de huurhuizen, omdat huurders niet zelf kunnen investeren in hun woning maar wel de energierekening betalen. De SP wil dat er een stedelijk energiesparingsoffensief komt, waarbij tienduizenden huurwoningen energiezuiniger worden, onder andere betaald uit het energieakkoord. Dit is goed voor het klimaat, goed voor de portemonnee van huurders én creeert werkgelegenheid in de bouw. Een investering die in tijden van crisis zich dubbel en dwars terugbetaalt.

Voorrang voor de fiets en OV

Het derde speerpunt is luchtkwaliteit. Het is onacceptabel dat Rotterdam een van de vuilste steden van Europa is. Er moet minder verkeer door de stad rijden, en auto's en vrachtwagens moet schoner worden. Het is toch van de gekken dat Rotterdammers met een gigantische parkeergarage onder het centraal station worden aangemoedigd met de auto de binnenstad in te rijden en dat automobilisten via een snelweg als de 's Gravendijkwal dwars door de stad van noord naar zuiden kunnen rijden. De SP geeft fietsers en openbaar vervoer voorrang.

Om openbaar vervoer echt een alternatief te laten zijn, moet het betaalbaar blijven en moet de frequentie en het aantal lijnen omhoog. Als je in de haven werkt heb nu simpelweg niet de keus om met het OV naar je werk te gaan. Wij streven naar het verlagen van de tarieven en voor 65plussers blijft het OV gratis.

Vieze vrachtwagens en bestelbussen worden uit de stad geweerd met milieuzone's. Maar, voor kleine ondernemers komt er wel een compensatieregeling voor de aanschaf van nieuwe bussen. En die kolencentrales op de Maasvlakte gaan wat de SP betreft nooit aan.

Duurzaamheid voor iedereen

Duurzaamheid en milieu is voor de SP veel meer dan een hobby voor mensen die van tuinieren en lekker eten houden. Een schone, groene en gezonde leefomgeving moet bereikbaar zijn voor iedereen. De SP is 100% sociaal én 100% duurzaam.

Ike Teuling werkt als campagneleider energie en grondstoffen bij Milieudefensie. Zij staat op nummer 9 op de lijst voor de gmeenteraad.