“Armoede heeft een kleur, dat moeten we aanpakken!”

9 maart 2014

“Armoede heeft een kleur, dat moeten we aanpakken!”

“De kansen die de multiculturele stad biedt worden nog niet voldoende erkend en benut, stelde Leo de Kleijn bij het 010 Actueel-debat, op 8 maart in de Centrale Bibliotheek. Maar ook: “De sociaal-economische tweedeling in deze stad is gekleurd en moet worden aangepakt.”

SP lijsttrekker Leo de KleijnDe inmiddels beroemde VVD-posters met de tekst “In Rotterdam spreken we Nederlands” kwamen ter sprake. De Kleijn: “Mensen moeten de kans krijgen om Nederlands te leren. Dat hebben we in het verleden laten liggen. Natuurlijk is er niet mis met mensen die Turks of Marokkaans met elkaar spreken op de markt. Ik vind het overigens vreemd dat de VVD zo’n poster laat maken, terwijl juist deze partij fors heeft bezuinigd op taallessen voor migranten.”

Tweedeling is gekleurd

Culturele verschillen bieden kansen. Het is echter een probleem wanneer er groepen zijn die een achterstand hebben. Ook autochtone Nederlanders hebben het moeilijk, maar migranten en hun kinderen hebben door de bank genomen nog steeds minder inkomen, minder bezit, en minder invloed. De Kleijn: “In Rotterdam is een sociaal-economische tweedeling is ontstaan en die tweedeling is gekleurd: Armoede is ‘zwart’, werkloosheid is ‘zwart’ en onderwijsachterstand is ‘zwart’. Als we kiezen voor een sociale stad dan pakken we deze ongelijkheid aan.”

Detentiecentrum Zestienhoven dicht!

Het detentiecentrum Zestienhoven bij Rotterdam-The Hague Airport is een schandvlek voor Rotterdam en moet dicht, stelde De Kleijn. “Waarom zouden we een instantie openhouden die onschuldige mensen erger behandelt dan criminelen? Vaak blijken deze mensen niet uitzetbaar omdat bijvoorbeeld hun land van herkomst ze niet terug wilt hebben. Velen van hen worden daarom op straat gegooid. In Rotterdam zijn 15.000 ongedocumenteerden. Wij moeten hen helpen terug te keren, waar dat kan en waar dat niet kan moeten we ze helpen.”

De laatste woorden van De Kleijn waren hoopvol: “Diversiteit is een feit in Rotterdam en dat moeten we omarmen en dat doen we met respect voor elkaar. Zo worden we een sociale stad. Zo worden we een 100% sociale stad!

Lees wat de SP Rottedam nog meer te zeggen heeft over diversiteit in ons verkiezingsgprograma.