Vrijwilligerswerk moet geen gaten vullen maar iets toevoegen

6 februari 2014

Vrijwilligerswerk moet geen gaten vullen maar iets toevoegen

In de Pelgrimsvaderkerk in Delfshaven werd 28 januari het symposium 'Nieuwe rollen, nieuwe kansen' gehouden door de kerkelijke welzijnsstichting KSA/GCW, nu onder de naam ‘Samen 010’. Kandidaat-raadsleden werden aan de tand gevoeld over de invloed van de Wmo op vrijwilligerswerk. Op vrijwilligers zal steeds vaker een beroep worden gedaan. Bijvoorbeeld om tekorten op te vangen in de zorg. Geen goede zaak, vindt kandidaat-raadslid voor de SP Ineke Palm.

KSA/GCW gaat verder onder onder de naam ‘Samen 010’

Bezuinigingen in de zorg moeten maar opgevangen worden door vrijwilligers, vindt PvdA wethouder Florijn, die vooruitlopend op aangekondigde bezuinigingen uit Den Haag alvast flink het mes in de thuiszorg zette. “De gevolgen merken we dagelijks bij het SP-meldpunt thuiszorg, zegt Palm: “Inmiddels zijn door de vele acties in de thuiszorg, de bezuinigingen bij de huishoudelijke zorg teruggedraaid van 75 naar 40 procent. De race is nog zeker niet gelopen. Wethouder Florijn is dus veel te voorbarig.”

Voorbarig

Palm roemt te tomeloze bereidwilligheid van veel vrijwilligers in de stad. Ze maakte hierbij wel enig onderscheid tussen de mensen die hiertoe gedwongen worden door de sociale dienst en de vele Rotterdammers die dat doen uit overtuiging. “Prachtige mensen, die vanuit een moreel of religieus plichtsbesef, vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid voor elkaar, iets toevoegen en saamhorigheid versterken. Zij zijn het sociale cement van de samenleving. Deze mensen moeten we koesteren en waar nodig financieel en inhoudelijk ondersteunen.” Tegelijkertijd waarschuwt ze voor verdringing van beroepskrachten en overbelasting van mantelzorgers en vrijwilligers.

Afhankelijk

“Door de bezuinigingen worden vrijwilligers steeds meer ingezet om beroepskrachten te vervangen in plaats van ondersteunen. Ouderen en mensen met een beperking verliezen hun verworven recht op zorg en worden weer afhankelijk van liefdadigheid. Dat terwijl ze het toch al zo moeilijk vinden dat ze zelf niet meer kunnen. Wij krijgen veel telefoontjes van boze of huilende ouderen op ons meldpunt” ”

“Vrijwilligers moeten geen gaten vullen maar iets toevoegen”, vindt Palm. “Extra aandacht voor mensen, voorkomen dat ze vereenzamen. Zorg dat je deze vrijwilligers niet overvraagt maar ondersteun ze juist. Vrijwilligheid is de kern van vrijwilligerswerk. Mensen doen het uit overtuiging. Dat is mooi en dat moet zo blijven.”