Leo de Kleijn: “SP staat voor kleinere corporaties, dichterbij de huurders”

27 februari 2014

Leo de Kleijn: “SP staat voor kleinere corporaties, dichterbij de huurders”

Leo de Kleijn, lijsttrekker voor de SP Rotterdam, was op 26 februari uitgenodigd om te spreken bij het Havensteder-debat over huisvesting. De Kleijn maakte duidelijk dat de SP dé partij voor huurders is: de huurverhoging moet van tafel en er moeten meer sociale huurwoningen komen.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de problemen in de sociale huursector had De Kleijn een duidelijk antwoord. Op de eerste plaats is dat het kabinet van VVD en PvdA en het beleid dat zij hebben geformuleerd in het zogenaamde Woonakkoord dat ze samen met D66, SGP en ChristenUnie hebben gesloten.

“Op de tweede plaats zijn corporaties schuldig omdat zij mee gaan met deze plannen en omdat zij de kosten doorberekenen aan hun huurders” aldus De Kleijn. Zo bekritiseerde De Kleijn de verhuurdersheffing van €1,7 miljard wat eigenlijk een huurdersheffing is omdat woningcorporaties dat bedrag volledig doorberekenen aan huurders. Zo stijgt de prijs van huurwoningen met 4 tot 6,5 procent per jaar boven op de inflatie.

De derde schuldige partijen zijn de gemeenten. “In de acht jaar dat ik raadslid ben is het beleid duidelijk. Minder sociale huurwoningen, minder betaalbare woningen en minder toegankelijke woningen.” Zo zijn er in Rotterdam de afgelopen tien jaar 20.000 sociale huurwoningen verdwenen. Bijna allemaal in de laagste prijs categorie. Allemaal huizen die nodig zijn voor het groeiende aantal werklozen en bijstandgerechtigden in Rotterdam.

Afspraken tussen gemeenten, corporatie en rijk
De Kleijn stelde voor om afspraken te maken tussen gemeenten, corporaties en het rijk. De belangrijkste groep die bij het maken van deze afspraken betrokken moet worden is de huurders. Daarnaast pleit De Kleijn voor een huurverhoging die niet hoger is dan de inflatie, het aantal sociale huursector woningen op peil houden én niet 10.000 woningen maar alle woningen duurzamer en dus energiezuiniger te maken.

Fusies woningcorporaties doorgeslagen
In antwoord op de oproep van Verheij (VVD) om meer kwaliteit en keuze voor kopers in het midden segment reageerde Querien Velter, kandidaat voor SP Rotterdam, met: “Ik heb honderden sociale huurders gesproken en die klagen niet over of hoe groot hun tuin is of hoe hoog het plafond is. Die hebben te maken met te hoge rekeningen voor een woning met schimmel en tocht. Die huurders moeten betaalbaar en fatsoenlijk kunnen leven.”

Mark-Jan Versluis, bestuurslid bij Stadswonen, vroeg naar wat de politieke partijen vonden van de grote woningcorporaties. De Kleijn: “De fusies in die sector zijn volledig doorgeslagen. Daarom pleit de SP voor kleinere corporaties , dichterbij de huurders op wijk niveau.” Hedy van den Berk, directeur van Havensteder, sloot af met: “Het is schandalig dat het kabinet de betaalbaarheid van sociale huurwoningen onder druk zet.”

Leo de Kleijn heeft op 18 februari een open brief geschreven naar de Rotterdamse corporaties en de andere politieke partijen. Die hier terug te lezen is: