“Integrale oplossing voor luchtvervuiling Rotterdam”

23 februari 2014

“Integrale oplossing voor luchtvervuiling Rotterdam”

Hiervoor pleitte SP lijsttrekker Leo de Kleijn gistere tijdens het Verkiezingsdebat Gezonde Lucht georganiseerd door Milieudefensie in Hotel New York. De Kleijn ging in Hotel New York in debat met vijf andere de (kandidaat)raadsleden van; Leo Bruijn (PvdA), Jan-Willem Verheij (VVD), Nils Berndsen (D66), Arno Bonte (GroenLinks) en Jeroen van der Lee (Partij voor de Dieren).

De Kleijn benadrukte dat maatregelen die door de meerderheid van deRotterdammers gesteund worden vaak spaak lopen uit angst voor probleemverplaatsing. Het autoluw maken van de Coolsingel veroorzaakt bijvoorbeeld extra verkeer op de ’s-Gravendijkwal. “En dan gebeurt er dus niets. De politiek richt zich te veel op deeloplossingen. Wat je moet doen is veel structureler en integraler kijken naar de verkeersstroom door de stad”. De SP wil dat het volgend college hier snel werk van gaat maken. “Maar,” zei de Kleijn, “dan moet je wel bereid zijn om Rotterdam veel minder dan nu een autostad te maken.”

Ivo Stumpe van Milieudefensie legde voor het debat al uit dat de luchtkwaliteit in Nederland heel slecht is. De gezondheid van burgers wordt vooral bedreigd door het inademen van lucht vervuild door het verkeer in de straten waar we wonen, werken en onderweg zijn. De huidige Europese norm is erg slap en richt zich niet specifiek op deeltjes die de gezondheid aantasten. Dus de lokale politiek heeft een grote verantwoordelijkheid om deze situatie te verbeteren. Milieudefensie heeft op 100 plekken in Nederland metingen gedaan, waaronder 30 locaties in Rotterdam, onder meer op probleemplekken zoals de ’s-Gravendijkwal, Overschie en Ommoord. De jaarrapportage hiervan zal binnenkort uitkomen en goede informatie bieden voor nieuw lokaal beleid.

In een één-op-één debat tussen Leo de Kleijn en Arno Bonte van Groen Links over het instellen van een grotere milieuzone om vuile auto's uit de stad te weren reageerde de Kleijn helder. “Je moet ervoor blijven zorgen dat je daar draagvlak hebt in de stad hebt. En als je alleen maar steeds vertelt, de auto moet de stad uit en iedereen die een autootje rijdt die doet het verkeerd, dan krijg je dat draagvlag niet en kun je die luchtkwaliteit ook niet verbeteren. Je zult ervoor moeten zorgen dat er met name voor het MKB een goede compensatieregeling komt”.

Inhakend op de uitpraak van Jan Willem Verheij (VVD) stelde de Kleijn voor dat we op een andere manier moeten gaan denken. “Het feit dat je wil dat Rotterdam veel minder een autostad gaat worden betekent niet dat je de stad op slot hoeft te gooien. Sterker nog, als we doorgaan Rotterdam een autostad te laten zijn en alles maar naar binnen trekken, dán gaat Rotterdam pas op slot. Waar het uiteindelijk om gaat is dat we kiezen voor een stad met goed openbaar vervoer, en voorrang voor de fiets en de voetganger.”