BuurtOpStand in Alexander

27 februari 2014

BuurtOpStand in Alexander

De SP-fractie en kandidaten voor de raad en gebiedscommissies bezoeken verschillende mooie en nuttige bewonersinitiatieven in Rotterdam. Met deze BuurtOpStand toer willen de SP'ers zien wat er goed gaat en waar de gemeente ondersteuning moet bieden aan bewoners. Deze week op bezoek in Prins Alexander bij Stichting Kruidenbuurt en Stichting Maker en Doeners.

Stichting Kruidenbuurt Rotterdam is opgericht door buurtbewoners. Het begon met een website, maar na een inbraakgolf in de Kruidenbuurt (Ommoord) in december 2012, is besloten een stichting op te richten. Het doel is de sociale cohesie verbeteren tussen VVE's, huurders, bedrijven en instellingen in de wijk. Meer samenwerking en onderling contact . In eerste instantie informeren ze bewoners over inbraakpreventie.

Behalve inbraakpreventie, met een buurtwacht en whatsapp-cirkel, richten ze zich op meer sociale cohesie met buurtactiviteiten en buurtenquêtes.

Ook willen ze de achterpaden opknappen, maar vanwege de complexiteit met betrekking tot het eigendom lukt dit ze niet. Wel zit er schot in de verlichting van de paden. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn vindt dat de gemeente het stuk openbare ruimte van Vestia moet overnemen, zodat bewoners weten bij wie ze moeten aankloppen.

Stichting Makers en Doeners bestaat uit eigenwijze buurtbewoners die zelf activiteiten opzetten. Makers en en Doeners werken veel met social media en is tevens een online ontmoetingsplek voor heel Alexander om kennis te delen en elkaar te helpen bij activiteiten.

Rechts initiatiefnemer Marjanne van Ginneken met links de kandidaten van de gebiedscommisie in Alexander; Lijsttrekker Corstiaan Breedveld en Gregoire Kraster (2)

De samenwerking met het welzijnswerk verloopt moeizaam. Ook bij het verkrijgen van een kleine subsidie lopen ze tegen veel bureaucratie op. De SP vindt dat bewonersinitiatieven serieus genomen moeten worden, instellingen en gemeente lijken er alleen nog niet klaar voor.