Buurt OpStand in 'Crooswijk-Kralingen'

3 februari 2014

Buurt OpStand in 'Crooswijk-Kralingen'

Wekelijkse reizen de SP-fractie en haar kandidaten (raad en gebiedscommissies) naar nieuwe of bekende buurtinitiatieven in verschillende gebieden in Rotterdam. De SP ging deze week in het teken van de Buurt OpStand toer langs bewonersinitiatieven in het gebied Kralingen-Crooswijk. Wat gaat goed, waar kunnen ze wel wat hulp gebruiken? Ze bezochten Ruilwinkel LETS Paradijs, Crooswijkerzand en Het Voedselbos.

Ruilwinkel LETS Paradijs

10 jaar geleden werd aan de Paradijslaan in Crooswijk de ruilwinkel LETS Paradijs opgezet, toentertijd in het kader van de armoedebestrijding. Er werken veel vrijwilligers in de winkel en meer dan 10% van de Crooswijkers is lid van de ruilwinkel, het is dan ook een groot succes. Door middel van een puntensysteem kunnen bewoners spullen inleveren en ophalen, er wordt tevens gedacht aan een landelijk systeem met andere ruilwinkels. Een belangrijk punt in het pand van de ruilwinkel is de tafel waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten.

De SP-fractie in ruilwinkel Paradijs met coördinator Tonnie van der Sluis, SP-raadskandidaat Ilyas Boujdi (op 7) en Menno Janssen, SP-lijsttrekker gebiedscommissie 'Crooswijk-Kralingen' (rechts)

Het pand aan de Paradijslaan wordt tot april 2015 beschikbaar gesteld door Woonstad, na die datum zal de ruilwinkel moeten verhuizen naar een alternatief pand. Coördinator Tonnie van der Sluis ziet het liefst een beschikbaarheidstelling van enkele klaslokalen in een oud schoolgebouw in de buurt, in samenwerking met bijvoorbeeld TOS en de formulierenbrigade. De SP-fractie wil een deel van het armoedebestrijdingsbudget inzetten voor lagere huren en betaling van energiekosten voor bewonersinitiatieven zoals de ruilwinkel.

'Onze Leo'. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn snuffelt in boekencollectie van de ruilwinkel

Crooswijkerzand

Bij het Wandeloordgebied in Crooswijk is op een zandvlakte origineel bestemd voor nieuwbouw een groot deel van de grond braak komen te liggen. Hier willen bewoners een deel van het gebied tijdelijk herinrichten. Het idee van het Crooswijkerzand begon bij kunstenaar Ron Blom, op het moment zijn er 12 vaste bewoners bezig met het initiatief. Bestaande uit geboren Crooswijkers en Nieuwbouw-bewoners. De hoop is dat meerdere bewoners en organisaties zich later aansluiten.

Op het 'Crooswijkerzand', het braakliggende gebied, waar het bewonersinitiatief moet plaats vinden

Er wordt onder meer gedacht aan bloemen, boomstammen, speelgelegenheid, een buurtparkje en een moestuin. De deelgemeente Kralingen-Crooswijk heeft toegezegd geld beschikbaar te stellen de tijdelijke inrichting van het terrein (in ieder geval voor 5 jaar). Echter vinden de initiatiefnemers dat het allemaal veel te traag verloopt, de bureaucratie bij de gemeentelijke diensten is groot. De communicatie met ambtenaren verloopt langzaam. Diensten moeten nog erg wennen aan de rol van een pro-actieve burger. Het systeem is er nog niet helemaal op ingericht om samen te werken met bewoners. De SP-fractie zal erop toezien dat het geld ook echt overgemaakt wordt en zal de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden."

Het Voedselbos Kralingen

Op 15 december 2013 was de feestelijke aanplantdag in het park de Nieuwe Plantage in Kralingen-West. Hier werkt de werkgroep Voedselbos Kralingen aan een project waarbij vele eetbare plantensoorten bij elkaar worden verbouwd zoals bessen en kiwi’s. De werkgroep bestaat uit 18 bewoners en zetten het project op naar voorbeeld van het allereerste Nederlandse voedselbos in Nijmegen. Zoals in een ‘echt bos’ zal het ecosysteem zichzelf redden en hoeft er geen gebruik gemaakt te worden van (kunst)mest, irrigatie of bestrijdingsmiddelen.

In gesprek met Max de Corte, de moestuinman, in het Voedselbos

Bewoners kunnen hier langskomen om mee te werken aan het bijhouden en verder uitbreiden van het voedselbos, hiermee hoopt de werkgroep ook de sociale samenhang tussen buurtbewoners te versterken.