SP steunt werkonderbreking zorg

8 januari 2014

SP steunt werkonderbreking zorg

Medewerkers in de ouderenzorg voeren actie voor goede zorg en een goede cao. Het werk werd daarom afgelopen maandag op verschillende plekken in Rotterdam voor een half uur neergelegd. De SP steunt de strijd van de medewerkers in verpleeghuizen en thuiszorg en ging langs om ze een hart onder de riem te steken.

Werkonderbreking Den Hoogenban, Laurens

Medewerkers van tientallen verpleeghuis- en thuiszorgorganisaties in Nederland zijn in actie samen met vakbond Abvakabo FNV om betere afspraken in de cao voor verpleeg- verzorging en thuiszorg af te dwingen bij de werkgevers. Zo ook in Rotterdam bij zorginstellingen Aafje en Laurens.

De SP vindt dat zorgmedewerkers, die dag in dag uit keihard werken om hun bewoners en cliënten goeie zorg te geven, recht hebben op een fatsoenlijk loon, fatsoenlijke werktijden en vermindering van de werkdruk. De SP vindt het daarom erg teleurstellend dat de werkgevers niet bereid zijn daar betere afspraken over te maken in de cao.

SP-raadslid Josine Strörmann: "De zorg wordt van alle kanten gepakt. Werkgevers laten hun oren hangen naar de miljoenenbezuinigingen van het PvdA-VVD kabinet.  Verzorgingshuizen nemen enkel nog zware cliënten op en de thuiszorg verschraalt. Daarnaast loopt het Rotterdamse college onder wethouder Florijn al flink vooruit op de bezuinigingen in de thuiszorg, met als gevolg dat medewerkers hun baan verliezen, op hun loon gekort worden en dat veel ouderen zorg tekort komen."

Werkonderbreking medewerkers 't Ronde Sant, Aafje

Donderdag stemmen de werkgevers in hun ledenvergadering over het bereikte principeakkoord. Zorgmedewerkers willen met hun acties duidelijk maken dat de werkgevers dit akkoord moeten afwijzen. Het doet niets aan de grote problemen in de zorg zoals de hoge werkdruk in de verpleeghuizen, de onzekerheid in roosters en contracten en de grote problemen in de thuiszorg door aanbestedingen en loondump. Tevens is de afgesproken loonstijging slechts 1%, wat nog minder is dan de inflatie, waardoor zorgmedewerkers moeten inleveren.