Zilveren baksteen voor Havensteder

2 oktober 2013

Zilveren baksteen voor Havensteder

Samen met Rotterdamse huurders en huurderscommissies bracht de SP op 2 oktober een bezoek aan woningcorporaties Havensteder en Woonstad Rotterdam. De SP Rotterdam legde de corporaties de volgende vraag voor: “Kiest u voor minister Blok of voor uw huurders?”.

De directie van Woonstad wilde de huurders niet te woord staan, maar Havensteder koos met haar protest tegen de verhuurdersheffing duidelijk partij voor de huurders. De corporatie kreeg als aanmoediging een zilveren baksteen overhandigd. Winny Vreugdenburg, huurdersvereniging Rottekwartier: "Wij als huurders van Havensteder zijn blij om te zien dat er tenminste een Rotterdamse corporatie het initiatief neemt en aandacht vraagt voor de steeds maar stijgende huurprijzen. Maar het gaat ons nog niet ver genoeg, de deal met Blok moet van tafel!"

Havensteder neemt de zilveren baksteen in ontvangstHavensteder neemt de zilveren baksteen in ontvangst

De Rotterdamse corporatie Havensteder heeft aangekondigd donderdag op het congres van Aedes, de koepel van woningbouwcorporaties, een motie in te dienen waarin opgeroepen wordt voor beleid om de betaalbaarheid van huurwoningen te garanderen. Havensteder keert zich hiermee tegen de deal die Aedes sloot met minister Blok waarin Aedes belooft zich neer te leggen bij de verhuurdersheffing van 1,7 miljard euro.
Fractievoorzitter van de SP Leo de Kleijn “ Aedes legt zich daarmee neer bij grote huurverhogingen van 4-6 procent per jaar in de komende jaren. Dit betekent het einde van een echte sociale volkshuisvesting in Nederland. Steeds meer mensen kunnen straks hun huur niet meer betalen.”

Peter van Lieshout, directie Havensteder, antwoordde op de vraag wat Havensteder gaat doen als de motie niet wordt aangenomen: “Het is een dilemma, want er staan ook goede zaken in het Woonakkoord. Belangrijkste bezwaar voor Havensteder is de 1,7 miljard aan verhuurdersheffing en de oneindigheid van deze heffing. Wij gaan ervoor dat onze motie wordt aangenomen en er binnen het akkoord wat gedaan wordt om de betaalbaarheid voor huurders te waarborgen. Haalt de motie het niet dan kiezen wij voor onze huurders!”. De SP roept andere Rotterdamse corporaties op het voorbeeld van Havensteder en volgen. En om het akkoord met minister Blok in zijn geheel af te wijzen.

Zie ook: