Herinrichting geen verbetering OV Marconiplein

17 oktober 2013

Herinrichting geen verbetering OV Marconiplein

Op het Marconiplein passeren drie tramlijnen, en hebben tramlijnen 4 en 23 hun eindpunt. In 2013 is dit plein heringericht, waarbij fietspaden en tramsporen een andere loop kregen. Het Marconiplein is er door twee opeenvolgende herinrichtingen sterk op achteruit gegaan volgens de SP. De SP-fractie stelde daarom schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur van de Stadsregio.

Een belangrijke reden voor deze herinrichting en inkorting van tramlijn 23, zou de aanleg van een extra opstelspoor zijn. Dit werd in 2012 gemeld in de commissie EHMV (verkeer), waar SP-burgerraadslid Erik Meijer deel vanuit maakt. Gemeenschappelijk gebruik van het toen enig beschikbare opstelspoor door de lijnen 4 en 23 zou de dienstregeling verstoren. In afwachting van de aanleg van een extra opstelspoor reed tramlijn 4 een jaar lang vanaf het Marconiplein door naar het tweede opstelspoor aan de Spartastraat in Spangen.

Sinds september 2013 zijn de nieuwe tramsporen gereed. Aan de noordkant van het plein is een tweede opstelspoor aangelegd, maar de vroegere tramsporen voor tweerichting-verkeer zijn vervangen door enkelspoor. Daardoor is de capaciteit niet uitgebreid, tramlijnen 8 en 23 delen dezelfde haltes, tramlijn 8 moet een omweg maken en tramlijn 23 nodeloos extra rondjes rijden. Trams van verschillende lijnen hinderen elkaar.

Het nieuwe model halteperron is ook geen vooruitgang. Het is minder geschikt voor instappers met een lichamelijke beperking. Ook is de informatieverstrekking aan de passagiers, net als de bescherming tegen slecht weer, er flink op achteruit gegaan. De SP-fractie wil weten welke maatregelen genomen gaan worden, om de herinrichting van het Marconiplein voor het openbaar vervoer niet op een mislukking uit te laten lopen.