Geef bewoners Nieuw Crooswijk een nieuwe kans

12 september 2013

Geef bewoners Nieuw Crooswijk een nieuwe kans

De Rotterdamse SP-fractie dient vandaag een motie in om een gespaard deel van Nieuw Crooswijk, 'de Reserveboezem III', een nieuwe kans te geven. Een grote groep bewoners van de Paradijshof in Nieuw Crooswijk heeft onlangs het initiatief genomen om te onderzoeken of zij het blok Reserveboezem III van Woonstad Rotterdam in zelfbeheer kunnen opknappen en exploiteren. Nieuw Crooswijk is jaren lang onderhevig geweest aan sloop en herstructurering, alle acties van bewoners en de SP ten spijt. Het oude herstructureringsplan is stopgezet en aangepast, nu is het zaak te redden wat er te redden valt.

Leo de KleijnReserveboezem III wordt op dit moment bewoond door tijdelijke huurders, anti-kraak en een aantal reguliere huurders. Een deel van de tijdelijke huurders heeft een contract tot 2015, terwijl de reguliere huurders nog geen contract opzegging hebben ontvangen. Enkele tientallen tijdelijke bewoners hebben wel een contract opzegging per 31 oktober ontvangen, waarbij Woonstad van plan is om de leeggekomen woningen daarna via anti-kraak te (laten) beheren.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Het initiatief van de bewoners verdient waardering en een nieuwe kans omdat het een positief effect kan hebben op de leefbaarheid, bewonersbetrokkenheid en het nieuwe perspectief voor Nieuw Crooswijk. Het initiatief wordt ernstig bemoeilijkt als Woonstad Rotterdam vasthoudt aan de contract opzegging van enkele tientallen tijdelijke bewoners waarvan een deel betrokken is bij het bewonersinitiatief.''

De SP vraagt het college met Woonstad Rotterdam in overleg te treden en hen te verzoeken de contract opzegging per 31 oktober met minimaal een half jaar uit te stellen om bewoners de kans te geven hun initiatief uit te werken en te onderzoeken. Ook wil de SP het college vragen Woonstad te verzoeken in een open gesprek te gaan met de betreffende groep bewoners over de mogelijkheden voor het in zelfbeheer nemen van Reserveboezem III.