SP Charlois laat kinderen weer meedoen op school

3 juli 2013

SP Charlois laat kinderen weer meedoen op school

In Rotterdam leeft 18% van alle huishoudens in armoede en in de deelgemeente Charlois is dat maar liefst 22%. Het percentage huishoudens met kinderen dat in armoede leeft is zelfs nog hoger. Veel kinderen kunnen daarom niet meedoen aan de activiteiten op hun basisschool. De SP in Charlois heeft daarom een motie ingediend om dit te verhelpen.

Het is schrijnend dat kinderen op de basisschool door geldgebrek niet mee kunnen doen aan activiteiten zoals excursies en werkweken, die door scholen georganiseerd worden. Deze kinderen vieren hun verjaardag ook niet op school omdat zij geen geld hebben voor het uitdelen van traktaties. SP-deelraadslid Leo Smits: 'Uit schaamte melden sommige ouders hun kinderen ziek als ze jarig zijn. Kinderen voelen zich daardoor buitengesloten.'

Daarom heeft de SP Charlois bij de behandeling van de voorjaarsnota 2013 in de deelraadsvergadering van afgelopen maandag een motie 'armoedebestrijding en participatie basisscholieren' ingediend, mede ondertekend door de coalitiepartijen. Het voorstel beoogt dat deze kinderen wel hun verjaardag op school kunnen vieren en deel kunnen nemen aan door de school georganiseerde activiteiten. De deelgemeente Charlois gaat hiervoor samenwerken met organisaties zoals Stichting Jarige Job en St. Leergeld. Het voorstel werd unaniem aangenomen.