Sluiting wijkgebouwen slecht voor de wijk

17 juli 2013

Sluiting wijkgebouwen slecht voor de wijk

De SP-fractie heeft de afgelopen tijd een tour gemaakt door Rotterdam langs wijkgebouwen en LCC's. Bij vrijwel alle accommodaties kreeg de fractie steevast te horen dat er hard wordt bezuinigd en dat sluiting dreigt. Josine Strörmann SP-raadslid: "De sluiting van wijkgebouwen en LCC's is een hele slechte zaak. De ontmoetingsfunctie en activiteiten die in deze wijkgebouwen worden aangeboden zijn enorm belangrijk voor de wijken. De sociale samenhang in buurten wordt slechter als er geen of te weinig ontmoetingsplekken zijn." De SP heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

JosineDeze week werd bekend dat twee van de accommodaties die de SP heeft bezocht moeten sluiten: Odeon en LCC Zevenkamp. Strörmann: "Ik wil van het college weten wat nu eigenlijk het beleid is. Denkt dit college nou echt dat het goed is om deze accommodaties te sluiten zonder een alternatief te bieden aan de buurtbewoners?" Veel van de activiteiten die in wijkgebouwen plaatsvinden worden georganiseerd door verenigingen of stichtingen die nu tegen gereduceerd tarief gebruik kunnen maken van de ruimtes. Deze verenigingen dreigen ook op straat komen te staan. "Verenigingen en de buurtbewoners hebben nu geen plek meer om naar uit te wijken. Of ze moeten gebruik maken van commerciële ruimtes waardoor ze soms wel het viervoudige aan huur moeten betalen. Dat is voor een klaverjasvereniging natuurlijk helemaal niet op te hoesten!"