Rotterdammertjes uitsluiten van armoede

8 juli 2013

Rotterdammertjes uitsluiten van armoede

De potjes voor armoedebestrijding van jonge Rotterdammers raken op terwijl steeds meer Rotterdamse huishoudens en dus vaak kinderen opgroeien in armoede. De SP-fractie wil nog dit jaar Rotterdammertjes uitsluiten, van armoede welteverstaan. De partij heeft het recente rapport van de Kinderombudsman aan haar zijde. Aanstaande donderdag zal de SP hiervoor vijf voorstellen indienen tijdens de gemeenteraadsvergadering.

JosineDe SP dient vier amendementen in tijdens de raadsvergadering met als doel de situatie van arme Rotterdammertjes NU te verbeteren. Dit geld komt voor dit jaar uit de algemene reserve. Volgend jaar komt er 10 miljoen euro die Rotterdam jaarlijks van Rutte gaat krijgen om de armoede in de stad te bestrijden. Hierdoor kan de continuïteit van deze extra 'potjes tegen armoede' worden gewaarborgd. Ook dit regelt de SP tijdens aanstaande raadsvergadering.

Het is crisis, alles wordt duurder, de zorgpremies stijgen terwijl de kindertoelage en bijzonder bijstand voor medische kosten gehalveerd of afgeschaft zijn. Daarom SP wil 1,5 miljoen euro uittrekken voor extra geld voor het verhogen van de kindertoelage voor gezinnen met een minimum inkomen. In 2011 halveerde het college deze kindertoelage. In het tweede voorstel wil de SP zes ton extra voor organisaties als Stichting Leergeld, Jarige Job, Jeugdcultuurfonds en Jeugdsportfonds. Zij zetten zich actief in om het mogelijk te maken dat kinderen mee kunnen doen in de samenleving, met fietsen, computers, en door middel van muzieklessen en sport.

SP-raadslid Josine Strörmann: “Onze Rotterdammertjes mogen niet opgroeien in armoede en het is ook helemaal niet nodig, als je nu de juiste keuzes maakt kunnen we het met gemak betalen.”

Het afschaffen van de bijzondere bijstand voor medische kosten moet teruggedraaid worden volgens de SP, 300.00 euro wil de SP daarvoor reserveren. Daarnaast wil de SP een half miljoen euro inzetten voor het Fonds Bijzondere Noden voor Rotterdammers die in acute financiële nood verkeren, wat kan leiden tot onverzekerd raken, afsluiting van gas, water en licht of zelfs huisuitzetting. Kinderen mogen hier in ieder geval nooit de dupe van worden.

Ook vraagt de SP het college om per direct een crisisteam aan te stellen dat alle hulpverleners in de stad gaat helpen met het voorkomen van huisuitzettingen en afsluitingen van gas, licht en water.

Strörmann: “Overal in de stad hoorden wij het afgelopen half jaar hetzelfde; schulden worden een steeds groter probleem. Als gezinnen met kinderen hun huis uitgezet worden is de ellende niet te overzien. Dus wij vinden dat alle, al dan niet vrijwillig werkende hulpverleners een handje geholpen moeten worden om dit soort ellende zoveel mogelijk te voorkomen!”