Honderden klachten over thuiszorg

11 juli 2013

Honderden klachten over thuiszorg

Thuiszorgmedewerkers verenigd in de actiegroep WijzijndethuiszorgRotterdam overhandigden donderdag een rapport met 357 klachten over de thuiszorg in Rotterdam aan de gemeenteraad. Dit rapport is gemaakt op basis van meldingen die zijn binnengekomen het Meldpunt van de SP en bij de actiegroep.

Sinds april van dit jaar is er veel op de schop gegaan rond de Thuiszorg . Dat leidde tot veel klachten. Daarom organiseerde de SP afdeling Rotterdam vanaf 22 april een Meldpunt. Voorzitster Peggy Wijntuin (PvdA) en haar collega’s van uit de raadscommissie MVSP (Maatschappelijke ondersteuning, Volksgezondheid, Sociale zaken en Participatie) luisterden aandachtig naar Riene Verburgh van het Meldpunt en enkele cliënten en medewerkers van de thuiszorg in Rotterdam.

Thuiszorgmedewerkers, cliënten en medewerkers van het Meldpunt voor het stadhuis

Riene Verburgh onderstreepte nog eens de vele klachten. Sommigen cliënten kregen een tijdje helemaal geen hulp meer. Veel mensen krijgen veel minder hulp dan voorheen omdat er op de uren is gekort. Volgens de wethouder zou een korting van 30 procent mogelijk zijn, als dat werk werd overgenomen door vrijwilligers en mantelzorgers. Maar die mensen zijn er helaas vaak niet. Zo blijkt uit de vele meldingen die binnenkwamen.

Gevolg? De mensen krijgen te weinig zorg en werknemers raken overspannen.
Riene Verburgh van het Meldpunt vertelde dat ze “het soms best moeilijk had gehad als ze weer iemand van 90 huilend aan de telefoon had en echt totaal machteloos was om iets aan de situatie te doen.” Veel verzorgenden redden het ook niet als ze naar vier adressen per dag moeten racen.

Na Riene Verburgh, gaf thuiszorg medewerkster Karin Padmos aan hoe de situatie nu bij Humanitas is. Veel vrijwilligers zijn van goede wil, maar hebben geen opleiding en dan gaat er veel mis. De werkdruk wordt alsmaar hoger, zeker nu de vakanties eraan komen. Als laatste sprak Ben Akkermans, nu cliënt bij Aafje. Na een herseninfarct heeft hij op alle terreinen indicatie. Toch is zijn Thuiszorg in een jaar tijd teruggebracht van zes uur, naar nu nog maar een uur en drie kwartier per week.

Leo Smits overhandigt het rapport aan Peggy Wijntuin

Tot slot overhandigde Leo Smits, fractievoorzitter van de SP in Charlois, het verslag aan de commissieleden. Commissievoorzitter Peggy Wijntuin verzekerde dat de commissie er meteen na het reces over zou spreken. Vrijdag 12 juli wordt het verslag in een persoonlijk gesprek ook overhandigd aan Marco Florijn (PvdA), de verantwoordelijke wethouder voor de Thuiszorg in Rotterdam. De actiegroep WijzijndethuiszorgRotterdam, cliënten en de SP vragen de gemeenteraad en de wethouder in te grijpen en te voorkomen dat de thuiszorg nog verder wordt uitgekleed.

SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten heeft hier inmiddels 33 vragen over gesteld. Tot nu toe is Rotterdam steeds als voorbeeld gesteld voor het land. De SP-fractie in Rotterdam heeft vandaag tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces twee voorstellen ingediend om extra geld beschikbaar te stellen voor de thuiszorg. Het is overduidelijk dat er een groot te kort is. Helaas werd dit voorstel slechts door GroenLinks ondersteund.

Download hier het rapport
Meldpunt thuiszorg