SP en Rotterdamse huurders slaan alarm tegen huurverhoging

27 juni 2013

SP en Rotterdamse huurders slaan alarm tegen huurverhoging

Zo'n 40 Rotterdamse huurders en de SP Rotterdam bezochten vandaag de vier grote Rotterdamse woningcorporaties. Zij overhandigden de directies van Havensteder, Woonbron, Vestia en Woonstad Rotterdam een petitie uit protest tegen de huurverhoging. Deze door de SP gestarte petitie 'Huur te duur!'. werd in 1 maand al door meer dan 1200 mensen ondertekend.

De huurders roepen de corporatie op af te zien van de huurverhoging en samen actie te ondernemen tegen het woonbeleid van dit kabinet. Havensteder heeft in ieder geval vandaag al toegezegd mee te gaan protesteren op het Malieveld, mocht het tot landelijke protestacties komen.

huur te duur
Huurders uit Noord samen met de SP voor de deur bij Havensteder

Voor veel huurders is de huurverhoging die per 1 juli 2013 wordt ingevoerd de zoveelste maatregel die hun besteedbaar inkomen vermindert. Leo de Kleijn, fractievoorzitter van de SP Rotterdam: 'Dit is een asociale maatregel van het kabinet Rutte II. De rekening van de crisis wordt weer neergelegd bij de mensen die het toch al niet zo breed hebben; bij huurders van sociale huurwoningen.'

Woningcorporaties mogen van het kabinet per 1 juli 2013 de huur verhogen met 4 tot 6,5 procent. Hiermee kunnen de corporaties de verhuurdersheffing compenseren die zij aan het Rijk moeten betalen. De percentages zijn een maximum; de vier grote Rotterdamse corporaties hebben echter besloten om de rekening van het kabinet maximaal door te schuiven naar hun huurders

huur te duur
Corrie Ulenberg spreekt de directies van de corporaties toe

Corrie Ulenberg, actieve bewoner uit Crooswijk: 'Al sinds de na-oorlogse jaren strijden wij, huurders, voor betaalbare en leefbare woningen. In die tijd tegen de grote huisjesmelker Fennis en nu lijken we weer terug bij af, de corporaties zijn grote huisjesmelkers geworden!'

Adrie de Goede en Winny Veugdenburg, actieve huurders uit het Rottekwartier: 'Havensteder lijkt de verhuurdersheffing gewoon te pikken en schuift het af op haar huurders. Dit terwijl de huurverhoging voor veel mensen fors is, tot wel 30 euro per maand. Daarnaast kampen veel huurders in onze buurt met achterstallig onderhoud, maar dan geven de corporaties niet thuis! We zijn bang dat dit de komende jaren alleen maar erger wordt, omdat op alle budgetten door de corporaties wordt gekort.'

De SP roept de corporaties op de huur niet meer dan het inflatiepercentage van 2,5 procent te verhogen en samen met hun huurder actie te ondernemen richting het kabinet, om de verhuurdersheffing van tafel te krijgen.

Item over de actie op Cineac Noord Wijk TV