Meting van afstand coffeeshops en school is pure symboolpolitiek

18 juni 2013

Meting van afstand coffeeshops en school is pure symboolpolitiek

Vandaag was er een officiële meting van de afstand tussen twee coffeeshops en een school, het Middelland-Carre College aan de Schietbaanlaan. Voor beide ondernemers is de afstand jaren geleden al gemeten en ruim boven de afgesproken norm van 250 meter afstand bevonden. Toch besloot de burgemeester naar aanleiding van vragen van de Rotterdamse CDA fractie om de afstand opnieuw te meten. De SP fractie was er bij. Josine Strörmann, SP-raadslid: “Dit is een staaltje van pure symboolpolitiek van het CDA over de rug van twee ondernemers en een behoorlijk domme actie.”

Josine Strörmann en eigenaar van de coffeeshop Londen houden de landmeter tijdens de meting goed in de gaten.

Het CDA had van 'verschillende kanten' vernomen dat er overlast zou zijn en dat de ingang van de school op minder dan 250 meter afstand van coffeeshop Ansoe lag. Ook waren er geruchten over coffeeshop Londen. Na de meting werd duidelijk dat alles, vanzelfsprekend, in orde was. Eén van de coffeeshops lag zelfs op 360 meter van de school. Strörmann: “Deze hele meting is volkomen overbodig en heeft alleen maar voor onrust bij de ondernemers gezorgd. Er zouden klachten over overlast zijn? Die klagers waren vandaag in elk geval niet aanwezig. Ook het Carre-College heeft geen problemen met de coffeeshops. Je kunt het niet eens zijn met het coffeeshop-gedoogbeleid, maar dan moet je dat op het stadhuis proberen te veranderen. Maar een politiek punt proberen te maken over de rug van twee kleine zelfstandigen die zich al jaren prima aan de regels houden vind ik niet erg sjiek.”