Kunstveiling éénmaal, andermaal voor Gaza

2 juni 2013

Kunstveiling éénmaal, andermaal voor Gaza

Bekende kunstenaars, onder wie Willem van Hest, Marion Bloem, Johan van Konijnenburg en Jana Beranová hebben belangeloos hun werken beschikbaar gesteld voor de veiling Eenmaal, andermaal voor Gaza, waarvan de opbrengst bestemd is voor het Dar Essalam ziekenhuis in Khan Younis. De veiling is een initiatief van Stichting Palestina en het platform Rotterdam voor Gaza, waarvan ook SP Rotterdam deel uitmaakt. De veiling op zondag 16 juni vanaf 13.00 uur aan de Nieuwe Binnenweg 75.

Motherhood van kunstenares Marion BLoem
Khan Younis is een kleine plaats met een groot vluchtelingenkamp in het zuidelijke deel van de Gazastrook. Het Dar Essalam levert medische zorg, maar heeft ook een uitgebreid preventie- en voorlichtingsprogramma. Voor de vele arme en niet-verzekerde patiënten heeft het ziekenhuis een eigen fonds. De opbrengst van de veiling Eenmaal, andermaal voor Gaza is bestemd voor het voorlichtingsprogramma en het Poor Patients Fund.

Eerst kijken, dan bieden
Voorafgaand aan de veiling zijn er twee kijkdagen en geeft de website 12Gaza een uitgebreid overzicht met alle informatie over veiling, kunstenaars en het Dar Essalam ziekenhuis. De beide open kijkdagen zijn op vrijdag 14 juni van 12.00 tot 18.00 uur en zaterdag 15 juni van 10.00 tot 17.00 uur en vinden plaats in de Kunstuitleen. De veiling op zondag 16 juni is vanaf 13.00 uur. Het adres Nieuwe Binnenweg 75 in Rotterdam. Onder de kopers van kunstwerken wordt een heel bijzondere prijs verloot: een geheel verzorgde en begeleide studiereis naar Gaza.

Eenmaal, andermaal voor Gaza is een initiatief van de Stichting Palestina en het samenwerkingsverband Rotterdam voor Gaza, waarin de politieke partijen PvdA, GroenLinks en SP samenwerken met maatschappelijke organisaties als Pauluskerk, SPIOR, ISRAA, Nederlands Palestina Komitee, El Ettaouhid, Al Awda en Platform Buitenlanders Rijnmond. De veiling is een vervolg op een eerdere vier jaar geleden en manifestaties als Muziek voor Gaza en Woorden voor Gaza.