Rechter duidelijk: Aafje moet afspraken nakomen

16 april 2013

Rechter duidelijk: Aafje moet afspraken nakomen

De rechtbank van Rotterdam maandagmiddag de Abvakabo FNV gelijk gegeven in de zaak die de vakbond had aangespannen tegen zorgwerkgever Aafje. Aafje mag niet korten op het loon over de van Faveo overgenomen thuiszorgmedewerkers.

Op 12 maart jl. had de Abvakabo FNV met Aafje een overeenkomst gesloten. Werknemers van Faveo gingen over naar Aafje met een inschaling op FWG 15. Aafje kwam die overeenkomst niet na en halveerde de dienstjaren binnen schaal 15. Dat scheelde de werknemers zo'n 1 1/2 euro bruto per uur. Dit mag dus niet, aldus de rechter. Aafje moet gewoon de dienstjaren in FWG 15 allemaal meenemen. Weer een overwinning voor de thuiszorgmedewerkers!

Aafje, de winnaar van de gemeentelijke aanbesteding, moet dus gewoon de cao naleven en de werknemers gelijke cao arbeidsvoorwaarden aanbieden die ze ook bij hun oude werkgever(Faveo) hadden. Hoe logisch dit ook klinkt; keer op keer moeten we dit door rechtelijke uitspraken weer laten bevestigen.

Nieuwsbericht Resultaat door maandenlange strijd