Thuiszorg: Resultaat door maandenlange strijd

29 maart 2013

Thuiszorg: Resultaat door maandenlange strijd

Thuiszorgmedewerkers van Faveo zijn donderdag al actievoerend vacatures gaan ophalen bij Stichting Humanitas. De Rotterdamse Stichting is een van de zorginstellingen die via de gemeentelijke aanbesteding clienten van Faveo overneemt. Een dag later werd er een akkoord bereikt over 70 plekken en de voorwaarden van overgang personeel. Een resultaat afgedwongen door maandenlange strijd en volhouden.

Humanitas
Actievoerders bij hoofdkantoor van Humanitas op gesprek met Gijs van Kempen, voorzitter Raad van Bestuur

Donderdag middag 28 maart jl. heeft de actiegroep Wij zijn de Thuiszorg Rotterdam - Abvakabo FNV, actie gevoerd bij de Stichting Humanitas. Doel was om alle vacatures van Humanitas in de huishoudelijke Verzorging op te eisen voor de thuiszorgmedewerkers van Faveo. Deze werknemers verliezen hun baan op 22 april omdat Faveo de aanbesteding van de gemeente Rotterdam heeft verloren. Humanitas was bezig om de vacatures via open sollicitaties in de vullen tegen een lager loon (FWG 10), tijdelijke contracten en maximaal 24 uur werken per week.

Een dag later heeft een delegatie van de actiegroep met Humanitas onderhandeld en is er een akkoord bereikt. Dit akkoord is vrijdagavond 29 maart jl. positief aan de achterban voorgelegd. De belangrijkste afspraken:

• 70 werknemers gaan over; 50 vaste banen en 20 banen in de flexpool (voor minstens een half jaar).
  • Werknemers houden hun huidige contractomvang.
  • Werknemers houden hun huidige loon in FWG 15. De werknemers in hogere schalen worden niet lager dan FWG 15 ingeschaald.
  • Binnen een half jaar wordt er een herwaarderingsprocedure van de functie gestart. De huidige loonschaal 15 blijft altijd 15, ongeacht de uitkomst van dit onderzoek. Positief resultaat van het onderzoek gaat dus gelden voor de huidige groep die nu op FWG 10 wordt beloond.

De 70 werknemers krijgen snel een uitnodiging van Humanitas voor een kennismakingsgesprek op 4 en 5 april a.s. Het akkoord met Humanitas voelt beter dan het akkoord dat de Abvakabo FNV op 12 maart jl. met Aafje sloot door tussenkomst van de rechter.
Aafje toonde zich een slecht verliezer en morrelde aan alle kanten aan de afspraken. Abvakabo FNV voelt zich door het gedrag van Aafje gedwongen om terug te gaan naar de rechter om naleving van het Rechtbank akkoord en de cao VVT af te dwingen.