Warm onthaal op open dag zorginstellingen in Charlois

22 maart 2013

Warm onthaal op open dag zorginstellingen in Charlois

Enkele mensen van de kerngroep Charlois bezochten afgelopen zaterdag de open dag voor zorg en welzijn een aantal zorginstellingen. Beladen met Wmo-kranten, ouderenkranten, handtekeningenlijsten van de vakbond en oproepen voor de zorgmanifestatie van 6 april in Den Haag om de afbraakplannen van dit kabinet duidelijk te maken.

De SP'ers waren zeer welkom en de onrust over de bezuinigingen op de langdurige zorg was groot. Veel mensen hadden hier al van gehoord of hebben er al last van.Zo heeft Pameijer al een aantal locaties gesloten, waardoor clienten moeten wennen aan nieuwe vaak grootschalige locaties.

Ook de bezuinigingen op het vervoer zullen er toe leiden dat veel clienten moeten wisselen van dagopvang. Ver reizen is te duur dus mensen moeten in eigen omgeving een plekje zoeken. Dat betekent weg uit de vertrouwde omgeving. Weg ook uit een locatie die vaak is uitgezocht omdat deze omgeving paste bij de persoon in kwestie. Veel verstandelijk gehandicapten die nu op de wachtlijst staan kunnen - als de plannen van de regering doorgaan - helemaal niet meer in een instelling terecht.

Ook mensen in verzorgingshuizen waren ongerust en verontwaardigd. Zij waren blij dat er de SP en de Abvakabo het er niet bij laten zitten en het verzet organiseren. Iedereen zette een handtekening voor het behoud van een goede thuiszorg.

SP'ers in Rotterdam zullen de komende weken nog veel meer zorginstellingen bezoeken. Wil je mee? Geef is op bij ipalm@sp.nl