Thuiszorgwerkers willen niet solliciteren naar eigen baan

6 maart 2013

Thuiszorgwerkers willen niet solliciteren naar eigen baan

De vakbond en de actiegroep Wij zijn de Thuiszorg Rotterdam gaan vrijdag aan tafel met Aafje om te praten over overname personeel. Wethouder Florijn zal de gesprekken stimuleren en faciliteren. Dat zijn de belangrijkste resultaten van de acties van ruim honderd thuiszorgwerkers dinsdag bij Aafje en het stadhuis.

Door de aanbesteding van de huishoudelijke zorg door wethouder Florijn die per 22 april ingaat, gaat er veel veranderen voor de cliënten en zorgwerkers. Omdat er nog maar één aanbieder per deelgemeente mag werken, krijgen veel cliënten een andere zorgaanbieder. Wethouder Florijn stelde meerdere malen in de raad en tegen de actiegroep dat hij er op zou toezien dat nieuwe zorgaanbieders zoveel mogelijk personeel over zouden nemen van oude aanbieders. Maar anderhalve maand voor de eindstreep zijn nog steeds bijna 600 zorgwerkers van Faveo onzeker over hun toekomst en die van hun cliënten.

De gesprekken tussen Aafje, de grote winnaar van de aanbesteding, en Faveo, de grote verliezer, verlopen stroef. Aafje dreigt zelfs met een kort geding om de gegevens van Faveo op te eisen. Twee partijen die hun belangen uitvechten over de rug van cliënten en personeel.

Toen Aafje afgelopen week een grote wervingscampagne voor huishoudelijk personeel startte, was de maat vol. Tijdens een actievergadering besloten 150 zeer boze medewerkers tot snelle actie. Zij voelen zich geschoffeerd en gepasseerd door Aafje. Het was immers hun werk en hun cliënten waar Aafje personeel voor vroeg! Hoezo moeten zij solliciteren op hun eigen baan? Besloten werd om 5 maart, de sluitingsdag van wervingsactie, met z'n allen naar Aafje te gaan om zich collectief aan te bieden.

Twee bussen vol met boze zorgwerkers meldden zich bij het hoofdkantoor van Aafje in Alexanderpolder. Voorzitter van de Raad van Bestuur Van Schelven weigerde naar buiten te komen en verwees de demonstranten naar Barendrecht. Die lieten zich niet wegsturen; met protestliederen maakten zij duidelijk dat ze niet weggingen totdat er een gesprek was geweest. Uiteindelijk kwam directeur facilitaire zaken Van Son uit Barendrecht om met de thuiszorgwerkers te praten.

En na twee uur wachten kwam ook eindelijk de voorzitter naar buiten. De boodschap: medewerkers van Faveo hebben voorrang, maar iedereen moet gewoon solliciteren – naar een baan met een lager uurloon, tijdelijk contract en minder uren per week.

‘Lees de advertentie maar,’ aldus Van Schelven. De harde opstelling van Aafje zorgde voor tranen en woedende reacties bij de thuiszorgwerkers. De actievoerder eisten een gesprek tussen Aafje, de vakbond en de actiegroep. Dat komt er vrijdag. Inzet is dat de thuiszorgwerkers vast werk houden, volgens voorwaarden CAO VVT én bij hun cliënt blijven.

De actievoerders besloten naar het stadhuis te gaan om de wethouder verslag te doen en ter verantwoording te roepen. Florijn was bereid tot overleg met een delegatie van de actievoerders. Hij beloofde alles te doen om goed overleg te stimuleren en te faciliteren. Vandaag heeft Josine Strormann, raadslid, in de commissievergadering wethouder Florijn nog maar eens aan de tand gevoeld over de thuiszorg. Dit naar aanleiding van de grote actie van gisteren.

Zij vroeg hem hoe het kon dat er in 2012 zo'n enorme teruggang is geweest in verstrekte uren huishoudelijke verzorging. Dit kwam volgens hem doordat er 'minder behoefte' was aan zorg. De zorgen over het overnemen van het Faveo personeel door Aafje of een andere aanbieder werden gelukkig door de andere partijen gedeeld met de SP.

Weer kon de wethouder helaas niets beloven aan de raadscommissie, alleen dat hij zijn best gaat doen en probeert de onderhandelingen te beinvloeden. Dat vindt de SP niet genoeg natuurlijk. Josine: "Het enige dat de wethouder kon toezeggen dat hij Aafje opdraagt niemand uit de bijstand aan te nemen en dat hij de mensen die dadelijk zonder werk zitten aan een andere baan gaat helpen. Dat laatste is een mooie belofte maar de banen liggen bepaald niet voor het opscheppen voor deze groep."