SP eist duidelijkheid wethouder Laan voor Rotterdamse speeltuinen

13 maart 2013

SP eist duidelijkheid wethouder Laan voor Rotterdamse speeltuinen

De SP-gemeenteraadsfractie wil duidelijkheid over de Rotterdamse speeltuinen. Op 5 maart organiseerde de SP-fractie een bijeenkomst met de speeltuinen op het stadhuis. Hieruit bleek dat, behalve per 1 april de ID-medewerkers worden ontslagen en er dus geen toezichthouders meer zijn, er nog veel meer onzekerheden zijn. Veel speeltuinen moeten hun poorten misschien wel sluiten. De SP maakt zich enorme zorgen hierover en vraagt daarom wethouder Laan om duidelijkheid tijdens de raadsvergadering morgen.

Leo de KleijnDe SP wil duidelijkheid van wethouder Laan. De Rotterdamse speeltuinen staan enorm onder druk. Behalve dat per 1 april de ID-medewerkers ontslagen zijn, is er veel onduidelijkheid over de zogenaamde kostprijsdekkende huur die soms oploopt tot tienduizenden euros. Nu is dat vaak een een symbolisch bedrag van een paar tientjes. Dit komt dan bovenop de subsidiekorting of subsidiestop vanuit de deelgemeenten. Ook is er veel onduidelijkheid over de afspraken die de speeltuinen nu hebben met de deelgemeenten, hoe gaat dat vanaf 2014? De veelal vrijwillige beheerders en bestuurders van de speeltuinen hebben moeite vrijwilligers te vinden die de functie van toezichthouder kunnen overnemen. Daarnaast vrezen de meeste speeltuinen voor het verlies van begeleiding door Buurt en Speeltuinwerk, zoals vrijwilligersbegeleiding en hulp bij aanvraag van subsidies. Wethouder Laan wil dat een landelijke koepel dit overneemt.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''Het gaat hier om een belangrijke buurtvoorziening, juist in een stad als Rotterdam zijn veilige speelplekken voor kinderen belangrijk.'' De SP maakt zich enorm zorgen over de toekomst van de Rotterdamse speeltuinen. ''De SP wil duidelijkheid van wethouder Laan. Hoe kan zij garanderen dat speeltuinen, nu en in de toekomst, op een verantwoorde manier kunnen blijven draaien en hun deuren niet hoeven te sluiten?''

SP-fractievoorzitter op Radio Rijnmond over Rotterdamse speeltuinen