Drukke bijeenkomst speeltuinen: we willen nu duidelijkheid!

7 maart 2013

Drukke bijeenkomst speeltuinen: we willen nu duidelijkheid!

Zo'n veertig medewerkers, vrijwilligers en bestuursleden van een groot aantal speeltuinen kwamen 5 maart naar de 'Red de Speeltuinen' bijeenkomst op het stadhuis. De avond was georganiseerd door de SP-fractie. De SP maakt zich grote zorgen over het voortbestaan van de Rotterdamse speeltuinen.

Ze kwamen overal vandaan; van Pendrecht tot het Oude Noorden, van Delfshaven tot Hoogvliet. De SP-fractie heeft al veel speeltuinen bezocht en was al bekend met de zorgen van de speeltuinen. Deze zorgen werden tijdens de bijeenkomst ook bevestigd. Ten eerste worden per 1 april alle ID-medewerkers ontslagen, wat betekent dat er dalijk geen toezichthouders meer zijn. Vrijwilligers kunnen dit niet opvangen. Enkele opmerkingen van de medewerkers: 'Bewoners kunnen af en toe een handje helpen maar moeten ook gewoon werken. Jonge moeders kunnen ook wel een oogje in het zeil houden maar zijn natuurlijk erg druk met hun eigen kroost.' 'Het is sowieso moeilijk aan vrijwiligers te komen, en als je ze vindt, zijn ze dan wel capabel? Sommigen kunnen niet eens een verklaring van goed gedrag overleggen, wil de gemeente dan dat je daar mee aan de slag gaat?'

Bijeenkomst Red de Speeltuinen op stadhuis 5 maart met SP
Medewerkers van de Rotterdamse speeltuinen aan tafel met de SP-raadsleden Leo de Kleijn en Josine Strörmann

De subsidies afkomstig van de deelgemeenten zijn of gekort of gestopt en hoe moet dat na 2014, als de deelgemeenten niet meer bestaan als bestuurslaag, wat gebeurt er met die afspraken? Daarnaast hangen bij veel speeltuinen nog de absurd hoge kostendekkende huur boven het hoofd, soms tienduizenden euros. Volgens velen is dit een trucje van de (deel-)gemeente om afstand te doen van de speeltuinen. De speeltuinen krijgen er dan zo gezegd onderhoud voor terug. Nu is het zo dat speeltuinen al veel zelf doen omdat Stadsontwikkeling toch niets tot weinig doet aan het onderhoud.

Waar heel veel speeltuinen bang voor zijn is het verliezen van de begeleiding door Buurt en Speeltuinwerk (BSW), het idee is er om de speeltuinen onder te brengen bij een landelijke koepel. De meesten speeltuinen willen BSW behouden. De meeste vrijwilligers die met hart voor de zaak de speeltuin openhouden hebben gewoon heel veel aan BSW op het gebied vriijwillgersbegeleiding of afwikkeling van subsidies. Een BSW-medewerker: 'De politiek gaat niet over een vereniging, zoals BSW dat is, daar gaan de leden over'.
'Het gaat toch niet zo wezen dat wethouder Laan dat allemaal zo maar gaat beslissen?' riep een aanwezige speeltuinbeheerster. Strijdbare geluiden kwamen ten gehore; 'actie is nodig!' riepen sommigen.

De SP-fractie gaat duidelijkheid vragen bij het college over al deze zaken en wil op zeer korte termijn antwoord en een oplossing. De speeltuinen moeten hoe dan ook openblijven, zonder een absurd hoge huur, met toezichthouders en met behoud van begeleiding door BSW, na 1 april, maar ook in 2014 en daarna. We willen weten hoe wethouder Laan dat gaat doen, aldus de SP-raadsleden. In april volgt een nieuwe bijeenkomst.