Weg met de verhuurdersheffing!

28 januari 2013

Weg met de verhuurdersheffing!

De Rotterdamse woningcorporaties Woonbron en Havensteder hebben onlangs een investeringsstop en een bouwstop aangekondigd. Aanleiding is de door het kabinet opgelegde verhuurdersheffing, corporaties moeten fiks meer af gaan dragen aan het rijk. Wat houdt dit in voor Rotterdam? De SP-fractie diende hierover een motie in. De SP wil inzage, een lijst van projecten die wel en niet doorgaan, daarnaast eist de SP een flinke lobby van het Rotterdamse college in Den Haag.

Leo de KleijnProjecten in Crooswijk, Oude Noorden en Vreewijk worden stopgezet of deels afgebouwd. Sociale woningbouw, renovatie- en stadsvernieuwingsprojecten, hoe zit het daarmee?
De oorzaak van de grote verwachtte financiële problemen van deze corporaties ligt bij het kabinetsbeleid en met name de zogenaamde verhuurdersheffing. Het kabinetsbeleid bedreigt de continuïteit van grote volkshuisvesters in Rotterdam en daarmee de volkshuisvesting in de stad. Woningcorporaties zijn in het verleden lang niet allemaal zuinig omgesprongen met het geld van de huurders. De Kleijn: 'Door de vele miskleunen en topsalarissen zit de de sociale huursector al in de knel. Huurder zullen nu nog meer de dupe worden. Het college moet opkomen voor die Rotterdammers!'

De SP-fractie wil duidelijkheid maar wil bovenal dat het college samen met de Rotterdamse corporaties, huurdersorganisaties en andere betrokken maatschappelijke organisaties actie gaat ondernemen en een krachtige lobby op gaat zetten tegen dit onderdeel van het kabinetsbeleid.
De motie werd niet aangenomen.