Oude Westen: sloopplan tegen de wil van bewoners

11 december 2012

Oude Westen: sloopplan tegen de wil van bewoners

Woonstad Rotterdam wil de komende jaren 600 sociale huurwoningen in het Oude Westen slopen en ombouwen naar 200 dure en middeldure koopwoningen. In de Bajonetstraat en omgeving moeten 400 huurders wijken voor zo'n 120 eengezinswoningen. Morgenochtend - woensdag 12 december - bespreekt de raadscommissie FIB het bestemmingsplan Oude Westen dat deze plannen van Woonstad mogelijk maakt. De SP-fractie is faliekant tegen dit ouderwetse sloopplan dat tegen de wens van bewoners doorgezet dreigt te worden.

De SP verzet zich al jaren tegen de afbraak van de betaalbare volkshuisvesting Rotterdam. In wijken als Vreewijk en Nieuw Crooswijk wisten bewoners de grootschalige sloopplannen uiteindelijk te stoppen. In Nieuw Crooswijk pas nadat een flink deel van de wijk al afgebroken was. Wat daar voorlopig rest is een kale zandvlakte die Woonstad Rotterdam slechts met vele miljoenen subsidie in een slakkengang weet vol te bouwen met koopwoningen. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Het is bizar dat Woonstad in het Oude Westen weer in de oude fouten vervalt. Ik zou zeggen: bouw in ieder geval eerst weer op wat je afgebroken hebt voordat je met een nieuw fiasco begint.”

Ook de sloop van de huizen in de Bajonetstraat wordt “mede mogelijk gemaakt” door de gemeente Rotterdam, onder meer door een subsidie van 2,5 miljoen voor een parkeergarage die niemand wil.

De SP vindt het daarnaast kwalijk dat de mooie woorden van de gemeente over bewoners-participatie weer met voeten getreden worden. In 2009 besloot de gemeenteraad spelregels vast te stellen voor bewonersparticipatie bij fysieke projecten. Sinds die tijd is de nota “Samen bouwen in Rotterdam” diep in de gemeentelijke bureaulades verdwenen. Het uitgangspunt was dat bewoners, corporaties en gemeente een gelijkwaardige rol zouden kunnen spelen bij grote bouwprojecten in de wijk. De Kleijn: “Over dit plan van Woonstad kun je wat dat betreft maar een ding vaststellen. Woonstad zet zijn zin door met steun van de (deel)gemeente en bewoners hadden van begin af aan het nakijken.”

De Kleijn vindt het plan ook in tegenspraak met de nieuwe rol van corporaties. “Het woonbeleid van Rutte II is een ramp, maar in het coalitie-akkoord staat ook dat de taak van corporaties teruggebracht moet worden tot 'het bouwen, verhuren en beheren van sociale huurwoningen en het daaraan ondergeschikte direct verbonden maatschappelijke vastgoed'. Dit plan voor het Oude Westen heeft daar niets mee van doen. Ik vraag me af Woonstad het plan überhaupt wel mag uitvoeren als het kabinet zijn eigen woorden serieus neemt.”