Meer metingen vuile lucht noodzakelijk

5 november 2012

Meer metingen vuile lucht noodzakelijk

Afgelopen week plaatste Jeanne Hogenboom, voorzitter van bewonersvereniging BOOG de eerste meetbuisjes om de kwaliteit van de lucht te kunnen meten. Hiermee gaf Milieudefensie de aftrap voor een grootschalige meetactie in Rotterdam. De SP is blij dat met het initiatief: SP-burgerraadslid Erik Meijer: 'De kwaliteit van de Rotterdamse lucht is op veel plaatsen heel slecht. Door op meer plaatsen te meten in de stad, ontstaat een genuanceerd beeld, zodat passende maatregelen genomen kunnen worden.'

Het meten van de luchtkwaliteit is een taak van de Rotterdamse milieudienst (DCMR). Deze heeft echter niet het budget om meer dan de huidige vijftien meetstations te plaatsen. En het is logisch dat deze punten vooral in het industriegebied rond de stad staan. Echter, druk autoverkeer, zoals aan de 's Gravendijkwal is ook van grote invloed op de luchtkwaliteit. Erik Meijer: 'Een aantal jaar geleden is door de hele raad besloten deze weg te overkappen om de stank- en geluidshinder te beperken. Vanwege de crisis staat dat plan nu in de ijskast. Met de meetresultaten in de hand kunnen de bewoners opnieuw duidelijk maken hoe belangrijk het is dat deze overkapping toch haast heeft.'

Rotterdam kent meer straten waar de luchtkwaliteit risico vormt voor de mensen die aan deze wegen wonen. Vorig jaar nog publiceerde de Rotterdamse Rekenkamer een rapport [link]waarin werd aangetoond dat als het Rotterdams gemeentebestuur geen concrete maatregelen neemt, de Europese normen voor luchtkwaliteit bij lange na niet gehaald worden. Meijer: 'Uit dit rapport blijkt dat de gemeente zodanig meet, dat ze knelpunten, zoals het Weena en de Coolsingel over het hoofd zou kunnen zien. Deze nieuwe metingen zijn dus een zeer welkome aanvulling op het werk van de Rotterdamse milieudienst.

Wil je ook de kwaliteit van de lucht meten in jouw straat? Neem dan contact op met Milieudefensie. Dinsdag 27 november houdt deze organisatie in het centrum van Rotterdam een bijeenkomst om alle ins- en outs van het meten aan geïnteresseerden uit te leggen.